Cla na čínská vozidla mohou mít velké dopady, říká německý odborník

Přidat na Seznam.cz

Uvalení sankčních cel na elektronická vozidla z Číny může na první pohled vypadat jako snadné řešení. Odborník Ferdinand Dudenhöffer však upozorňuje, že tato opatření mohou mít okamžité i dlouhodobé dopady, které by mohly ovlivnit i místní spotřebitele automobilů. A o tom informuje deník Autobild.

Podle tohoto odborníka by plánovaná sankční cla na elektromobily z Číny, o nichž uvažuje i Evropská komise, negativně dopadla i na německé kupce. Ferdinand Dudenhöffer, ředitel soukromého institutu CAR, upozorňuje, že přibližně tedy 14 % elektromobilů prodaných v Německu již nyní pochází z Číny.

Část produkce Tesly se odehrává v Číně

Významná část produkce Tesly se odehrává v Číně. V prvních čtyřech měsících tohoto roku bylo z Číny dovezeno více než 15 000 z celkových 111 000 elektromobilů registrovaných v Německu. Vedle čínských značek se jedná i o evropské modely, jako je například Dacia Spring, nejdostupnější elektrické auto na evropském trhu. Kromě toho se v Číně vyrábí i modely Smart a část produkce Tesly.

Dudenhöffer také předpovídá, že podíl automobilů vyráběných v Číně na evropském trhu může dosáhnout v blízké budoucnosti přibližně 25 %. Tento růst podpoří nové modely od Renaultu a BMW-Mini. Malý elektromobil od VW bude dávat smysl jen tehdy, pokud se bude vyrábět a prodávat také v Číně. Vysoká cla na tyto vozy by tak snížila poptávku a zvýšila ceny i u relativně dostupných modelů.

Zatím neexistují žádné důkazy o nekalých konkurenčních výhodách v důsledku státních dotací. Podle něj by zavedení trestních cel na ekologicky šetrné produkty představovalo zásadní chybu, která by měla negativní dopad na životní prostředí a zasáhla by do důležitého obchodního partnerství s Čínou.

Zdroj: Autobild