Pandemie zvyšuje ceny námořní dopravy na rekordní hodnoty

Přidat na Seznam.cz

Ceny kontejnerové lodní dopravy dosáhly rekordní výšky přibližně 18 měsíců od vypuknutí pandemie nového koronaviru, který narušil námořní logistické řetězce a vyvolal obrovskou poptávku.

„V podstatě nám docházejí lodě a prázdné kontejnery,“ uvedl Alan Murphy, šéf poradenské společnosti Sea Intelligence, podle kterého je obrovský nedostatek prázdných kontejnerů.

Takzvaný Freightos Baltic Index, referenční ukazatel pro hlavní námořní trasy, se za rok více než ztrojnásobil na téměř 7000 USD pro cestu z Číny na západní pobřeží Spojených států. V případě cesty do Evropy přesáhl 10.000 USD, zatímco loni ve stejném období to bylo pouze 1600 USD.

Murphy konstatoval, že tato bezprecedentní situace ještě znásobila potíže, kterým v uplynulých 10 letech čelí námořní nákladní doprava.

Vypuknutí pandemie onemocnění COVID-19, které zpočátku zastavilo globální lodní dopravu, nevěstilo pro tento průmysl nic dobrého. Vedlo to totiž k „bezprecedentnímu poklesu poptávky“ v rozporu s trendy mezi americkými a evropskými spotřebiteli, kteří během blokád přestali utrácet peníze v restauracích, divadlech nebo na dovolených. Namísto toho nakupovali, často elektroniku na práci z domu a další produkty, přičemž hodně z nich se dováželo z Asie, vysvětluje Didier Rabatte ze společnosti Lombard Odier Investment Managers.

„Představte si, kolik televizorů si můžete koupit, pokud nepůjdete na týden s rodinou na lyžovačku?“ Uvedl Paul Tourret, ředitel francouzského institutu námořní ekonomiky (ISEMAR).

Přerušení nakládky a vykládky lodí pro onemocnění přístavních pracovníků a restrikce spojené s pandemií až po nepředvídatelné události, jako byla březnová havárie a blokáda důležitého Suezského průplavu, problémy v lodní dopravě pouze prohloubily.

Výsledkem bylo, že majitelé lodí nikdy nebyly v lepší kondici. Například kontejnerová a přepravní společnost CMA CGM z Marseille vykázala pouze za 1. čtvrtletí 2021 čistý zisk přes 2 miliardy USD, což bylo 40krát více než v předchozím roce. A její dánský konkurent AP Moller-Maersk oznámil ještě větší čistý zisk, 2,7 miliardy USD za první tři měsíce roku, což představuje 13-násobek loňského zisku.

Cena kontejnerové dopravy závisí na poptávce, ale i od kapacity lodních společností na jeho uspokojení.

„To, zda se majitelé lodí rozhodnou vést obchodní válku nebo ne, je hlavním faktorem,“ uvedl Tourret. „Žádný z nich nemá zájem na snižování cen,“ dodal.

Současná problematická situace v lodní dopravě může podle Tourreta ještě nějaký čas trvat. Ani Jean-Marc Lacave, ředitel společnosti Armateurs de France, neočekává, že se situace vrátí do normálu před 1. čtvrtletím 2022.