Značky oděvů odkládají oblečení v hodnotě 150 miliard eur

Přidat na Seznam.cz

Svět módy má již dlouho problém s nadprodukcí, která je dnes, v době pandemie, velmi viditelná. Současná situace ovlivní jak obry na trhu značkových oděvů, tak šicí továrny v Asii, které šijí jménem módních gigantů.

Po roce 2020, který byl pro oděvní průmysl nesmírně obtížný, společnosti očekávaly oživení, související mimo jiné s  očkováním a zrušením cestovních omezení. Problémy však končí v nedohlednu. Podle poradenské společnosti McKinsey, se světově hromadí oblečení v celkové hodnotě 140 až 160 miliard EUR. Dopady tohoto stavu pocítí jak velké obchodní řetězce, tak šicí továrny v Bangladéši. A také celá planeta.

man in brown cowboy hat in front of hanged suit jackets
Foto: Clem Onojeghuo: Unsplash.com

Zboží, které přetrvává ve skladech a na pultech obchodů, znamená, že výrobci výrazně snižují své plány na následné objednávky. Mezi společnostmi, které se rozhodly omezit objednávky, jsou mimo jiné Marks & Spencer a Hugo Boss. Britský Primark, který má na skladě oblečení ze dvou loňských kolekcí v hodnotě až 500 milionů dolarů, také čelí velkým problémům.

Uzavření evropských nákupních center před Vánocemi a další omezení v novém roce způsobily pokles počtu objednávek v továrnách na šití v zemích, jako je Bangladéš, jehož ekonomika je založena na výrobě textilu z 30%. Na následující měsíce je nedostatek objednávek a továrny pracují na 25% současné kapacity. Značky se v recyklačních centrech snaží zbavit odpadu. Někteří dodavatelé kvůli krizi zpožďují platby.

Obrovské množství neprodaného oblečení je také velkou výzvou pro klima. Problém nadvýroby je v průmyslu problémem už roky. Inditex, H&M a další značky v loňském roce odmítly mluvit s z Financial Times o tom, co dělají s přebytky. Wall Street Journal zároveň informoval o desítkách milionů dolarů v oblečení, které společnosti věnovaly na charitu.

Kvůli ochraně image značky a cenové politiky bude některé oblečení jednoduše spáleno nebo skončí na skládkách. Zatímco jednotlivé země, jako je Francie, již ohlásily zákaz spalování neprodaného zboží do roku 2023, problém nezmizí ze dne na den.