Peníze nebo vaše data. Praktiky Meta jsou podle EU protisoutěžní.
Evropští regulátoři oznámili, že mateřská společnost Facebooku, Meta, porušila svým modelem reklamy „platba nebo souhlas“ předpisy o hospodářské soutěži (zejména Digital Market Act nebo též DMA) a může čelit obrovským pokutám, informuje server MarTech.
Tento model nutí uživatele buď zaplatit za používání platforem Meta bez reklam, nebo souhlasit se zpracováním jejich údajů pro cílenou reklamu.
Uživatel musí mít svobodu se rozhodnout
V dnešním prohlášení regulátoři uvedli, že tento model neumožňuje uživatelům uplatnit jejich „právo svobodně souhlasit“ se shromažďováním jejich osobních údajů. EU uvedla, že aby byla Meta v souladu s DMA, musí nabídnout „ekvivalentní služby“ pro uživatele, kteří nechtějí sdílet své osobní informace.
„Tato binární volba nutí uživatele souhlasit s kombinací jejich osobních údajů a neumožňuje jim využívat méně personalizovanou, ale ekvivalentní verzi sociálních sítí Meta,“ napsali regulátoři.

Meta se brání a chce diskutovat
Meta se proti rozhodnutí postavila a uvedla, že svůj současný model vytvořila loni podle pokynů evropských soudů, aby konkrétně vyhověla požadavkům DMA.
„Předplatné jako alternativa k reklamě je dobře zavedený obchodní model napříč mnoha odvětvími a navrhli jsme předplatné bez reklam, abychom splnili několik překrývajících se regulačních povinností, včetně DMA. Budeme nadále konstruktivně spolupracovat s komisí,“ uvedl mluvčí Meta.
Společnost uvedla, že se těší na další dialog s regulátory EU.
Technologičtí giganti jsou v hledáčku EU častěji
Pokud budou porušení potvrzena, Meta by mohla čelit pokutě ve výši části svých příjmů v Evropě, což by podle nejnovější zprávy o výnosech mohlo činit až 13,4 miliardy dolarů, což je zhruba 330 miliard korun.
Toto je druhý zásah EU proti technologickému gigantovi za posledních sedm dní. Minulý pondělí regulátoři zjistili, že App Store společnosti Apple porušuje předpisy o hospodářské soutěži.
Zdroj: MarTech