Adam Dostál vydělává na hmyzu: Jeho firmu málem položil covid, nyní rostou neuvěřitelným tempem
Adam Dostál je zakladatelem brněnské startupové firmy GRIG, která se zabývá produkty s jedlým hmyzem. Jak sám říká, nabízí chutnou, výživnou a ekologicky méně náročnou alternativu stravy. V minulém roce 2022 se tomuto mladému podnikateli povedlo dostat hmyz k více než 100 000 lidí.
Jak jste se ke hmyzu dostal, měl jste rád hmyz odjakživa nebo co Vás k tomu vedlo?
Neřekl bych, že jsem měl hmyz rád odjakživa. Podnikatelské nápady jsem měl již ve 13ti letech, ale bohužel většina dopadla neúspěchem. S hmyzem jsem se setkal na jednom letním táboře, kde se kluci hecovali k tomu, abychom ochutnali živou kobylku. Já jediný jsem do toho nešel, protože mi to přišlo nechutné a neviděl jsem důvod, proč bych kobylku měl jíst. Po čase jsem si ale řekl, proč to vlastně nezkusit?
Proč jste se rozhodl zrovna pro jedlý hmyz?
Hledal jsem obor, ve kterém by mělo smysl začít podnikat. A pak jsem si vzpomněl na již zmiňovaný letní tábor. Vyhledal jsem si různé vědecké články o jedlém hmyzu a když jsem zjistil, že je hmyz výživný a vyznačuje se vysokým množstvím proteinů, měl jsem jasno. Chtěl jsem začít dělat potraviny z jedlého hmyzu.
Tehdy to byl ale velký problém – hmyz v Česku ještě nebyl legální. Tento problém jsem ještě jako mladý student řešil s tuzemským ministerstvem zemědělstvím.
Až konečně v roce 2018 vyšlo v platnost nařízení o nových potravinách, které schválilo 4 druhy jedlého hmyzu – cvrček domácí, potemník moučný a stájový, saranče stěhovavá. První receptury jsem začal vyvíjet ve spolupráci s Mendelovou univerzitou. V současnosti můžete na e-shopu najít přes 40 produktů, mezi největší bestsellery patří hlavně křupaví červíci, cvrčci a pro milovníky sladkých pochoutek nabízíme třeba čokoládu se cvrčky.
Jaké zajímavé výhody má konzumace hmyzu?
Hmyz je pro naše tělo významným zdrojem proteinů, ale také minerálních látek, vitamínů, vlákniny, ale i zdravých tuků. Produkce hmyzu je nenáročná na zdroje, čímž pomáhá šetřit nejen životní prostředí, ale i zdraví člověka. Pro chov hmyzu nejsou potřeba antibiotika a nedochází tak k jejich dalšímu nadužívání. Jedlý hmyz potřebuje například 12krát méně krmiva, 2000krát méně vody než hovězí maso a také vyprodukuje až 100krát méně skleníkových plynů než při chovu tradičních hospodářských zvířat. Těch benefitů konzumace je opravdu mnoho a z ekologického i výživového hlediska tak dává konzumace hmyzu obrovský smysl.
Jak vidíte v současnosti situaci s potravinami ve světě?
Podle studií FAO (Organizace pro výživu a zemědělství při OSN), která navrhuje vyšší konzumaci jedlého hmyzu, se má do roku 2050 lidská populace zvýšit až o dvě miliardy lidí, takže na světovém trhu bude poptávka velmi vysoká. Proto si myslím, že hmyz má na trhu velký potenciál. Ano, pro většinu lidí je to stále něco nového, nechutného, ale věřte mi, že jakmile jednou ochutnáte, budete hmyz rádi zařazovat do svého jídelníčku. Češi patří mezi jedničky, co se týče konzumace hmyzu v Evropě.
Jak se daří Vaší firmě?
Dnes naše firma GRIG slaví 5ti leté výročí od vzniku. Pyšnit se můžeme tím, že patříme mezi 3 největší startupy v Evropě a v České republice jsme na první místě. V minulém roce vyrostl GRIG neskutečnou rychlostí, a to až o 400 %. V loňském roce se vyšplhal náš obrat k 17 milionům korun a letos chceme dosáhnout až čtyřnásobně většího obratu. Věřím, že toho dosáhneme, protože hmyzí trh se stále vyvíjí vysokým tempem. Můj tým má v současné chvíli 12 členů a jsem s ním neskutečně spokojený. Sešla se super parta lidí, kteří tuto práci berou spíše jako koníček, proto sem chodí všichni rádi. Máme tu nastavenou rodinnou atmosféru a rádi se setkáváme i mimo kanceláře. Výhodou je, že všichni ve hmyzu vidíme obrovský potenciál, takže jsme na jedné lodi.
Spousts startupů v době covidu-19 zkrachovalo – jak to bylo v případě startupu GRIG?
Musím se přiznat, že jsme to taky neměli jednoduché a málem jsem celé podnikání ukončili. Byli jsme ve fázi, kdy naše firma neměla žádné investory, protože od nás, jakožto začínajícího startupu, dávali všichni ruce pryč. I přesto při nás štěstí stálo, a i přes to všechno se nám podařilo domluvit spolupráci s investorem, díky kterému jsme to dotáhli do fáze, kde jsme dneska. Jsem rád, že jsme to nevzdali!
Jaké máte další cíle pro rok 2023?
Chceme udělat z hmyzu více jídlo. Víme, že pokud hmyz zpracujeme do potravin ve skryté formě, bude o produkty větší zájem a lidé si dají jídlo mnohem raději než sušený hmyz. V první polovině roku plánujeme uvést na trh první hmyzí burger v České republice. Moc se na to těším a věřím, že na trhu i u zákazníků burger sklidí velký úspěch!
O jaké produkty mají zákazníci největší zájem?
Každý si najde v našem širokém portfoliu svůj oblíbený výrobek. Většina lidí a i já, holduji sušenému hmyzu. Nejlepším bestsellerem jsou parmezánoví červíci. Je výhodou, že můžu sníst celý pytlík a nemusím mít výčitky, že jsem snědl něco nezdravého. Ostýchaví zákazníci, kteří s hmyzem nemají moc zkušeností nebo se ho chystají jíst poprvé rádi kupují naše cvrččí chipsy nebo krekry, kde je hmyz ukrytý ve formě prášku a ve výsledné chuti to ani nepoznají.
Kde Vaše produkty můžeme najít? Na co jste nejvíce pyšný?
Produkty pod značkou GRIG jsou k dostání především ve zdravých výživách, posilovnách nebo na e-shopech. Obrovský zájem o jedlý hmyz mají vinotéky, pivotéky nebo prodejny se zdravou výživou. V brzké době plánujeme vstup i do různých řetězců. Na co jsem nejvíce pyšný? Dokázali jsme naše produkty dostat na České dráhy a Leoxpress. Ačkoliv to byla opravdu náročná, dlouhá a krkolomná cesta, spolupráce se nakonec vydařila a cestující tak mohou konzumovat naše produkty napříč celou Českou republikou. Zájem o produkty na českých tratích stále roste, za což jsem neskutečně vděčný!
Opravdu je těch zájemců o jedlý hmyz tolik?
Je pravdou, že spotřebitel se neustále vyvíjí, je edukovanější a dbá na zdravý život, vyžaduje kvalitní a rozmanité a nevšední jídlo, a díky tomu má o hmyz zájem stále více nových spotřebitelů. Za což jsme rádi a doufáme, že si ke hmyzu najde více lidí cestu.
Plánujete proniknout i na jiné trhy?
Jelikož chceme ukazát hmyz nejen v ČR, ale i v zahraničí, nalézt nás tak můžete nejen na českém trhu, ale například i na Slovensku, v Německu a Polsku pod našimi zahraničními divizemi WilleZurGrille.de anebo SmakNaRobaka.pl. Letos také plánujeme expanzi do Francie, Španělska a Holandska. V těchto zemích jsou hmyzu více otevřenější. Dveře máme na různé trhy stále otevřené a chceme využít každé příležitosti.
Plánujete rozšířit sortiment produktů?
V brzké době se mohou zákazníci těšit na řadu novinek. Samozřejmě nechceme zůstat jen u sušeného hmyzu nebo cvrččích chipsů a tyčinek. Chtěli bychom hmyz začlenit více do potravin ve formě extrudovaného proteinu. Jakmile je hmyz zpracovaný v práškové formě, máme osvědčeno, že lidé si takový produkt dají raději, než samotného červíka nebo cvrčka. Letos máme v plánu uvést jako první na trhu Hmyzí burger, který bude 2x zdravější než hovězí burger!
Tím to ale samozřejmě nekončí, v plánu má firma mnoho dalších produktů, ty ale zatím zůstanou tajemstvím.
Co byste doporučil začínajícím podnikatelům?
Určitě začít a nebát se toho. Myslím si, že všechno je možné a všechny bariéry jsou pouze v naší mysli. Většina mých vrstevníků plánovali podnikat, ale pouze o tom mluvili a nekonali. Je důležité podnikání začít realizovat, přitom začít je více než polovina úspěchu.
Zdroj: Redakce