McDonald’s klesly tržby. Poprvé od roku 2020
Globální prodeje řetězce rychlého občerstvení mezi dubnem a červnem letošního roku meziročně klesly o jedno procento. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na v pondělí oznámené hospodářské výsledky McDonald’s. Ještě výrazněji klesl čistý zisk, který byl meziročně nižší o 12 procent. Dosáhl 2,02 miliardy dolarů (47,3 miliardy Kč).
Důvodem je, že zákazníci, kteří hledají výhodné nabídky, se vyhýbají dražším položkám na jídelníčku, včetně Big Maců. Trvalá inflace donutila spotřebitele s nižšími příjmy přejít na cenově dostupnější možnosti stravování doma. To vedlo k tomu, že řetězce rychlého občerstvení jako McDonald’s, Burger King, Wendy’s a Taco Bell spoléhají na cenově výhodná menu.
Akcie McDonald’s, které letos klesly o 15 %, vzrostly na začátku obchodování o 4 % poté, co vedení společnosti uvedlo, že nabídka menu za 5 dolarů, která byla spuštěna koncem června, se prodávala nad očekávání.
Společnost, která se drží své prognózy provozní marže v rozmezí středních až vyšších 40 % pro rok 2024, uvedla, že bude chránit ziskovost tím, že bude selektivnější při zvyšování cen.
Celosvětové srovnatelné tržby ve druhém čtvrtletí klesly o 1 % oproti očekávání nárůstu o 0,5 %.
Spotřebitelé chtějí hlavně nízkou cenu
Generální ředitel Chris Kempczinski uvedl, že spotřebitelé stále více vyhledávají výhodné nabídky a stávají se „velmi náročnými“. Spotřebitelský sentiment na většině hlavních trhů zůstává nízký, řekl.
McDonald’s v červnu spustil nabídku menu za 5 dolarů (zhruba 117 korun) ve většině svých poboček v USA. Tato nabídka měla být prodloužena do srpna, aby přilákala zpět zákazníky, kteří omezili časté návštěvy restaurací. Největším problémem pro McDonald’s je, že spotřebitelé s nízkými příjmy výrazně omezili své návštěvy. To předčívá obvyklý pokles návštěvnosti, který McDonald’s obvykle zaznamenává v těžších ekonomických časech.
Výsledky McDonald’s korespondují s komentáři generálního ředitele Coca-Coly Jamese Quinceyho z minulého týdne. Ten uvedl, že v Severní Americe dochází k „oslabení v mimo domovských kanálech“, což naznačuje, že lidé méně často jedí mimo domov.
Společnost bude dál expandovat
Společnost si udržela očekávaný kapitálový výdajový rozpočet až 2,7 miliardy dolarů. Přitom více než polovina těchto prostředků je určena na nové restaurace v USA a mezinárodních trzích.
Srovnatelné prodeje v USA klesly ve čtvrtletí končícím 30. června o 0,7 % ve srovnání s 10,3% nárůstem před rokem. Prodeje na mezinárodních trzích, které tvořily téměř polovinu tržeb v roce 2023, klesly o 1,1 %, což bylo způsobeno oslabením ve Francii.
Pomalejší než očekávané oživení v Číně a konflikt na Blízkém východě ovlivnily výkon obchodního segmentu McDonald’s. Zde restaurace provozují místní partneři, a prodeje klesly o 1,3 % ve srovnání s 14% nárůstem před rokem.
Společnosti jako McDonald’s a Starbucks také utrpěly spotřebitelskými bojkoty spojenými s válkou v Gaze, což ovlivnilo jejich prodeje na trzích Blízkého východu. McDonald’s vydělal ve druhém čtvrtletí na upraveném základě 2,97 dolaru na akcii, což nedosáhlo očekávání ve výši 3,07 dolaru.
Zdro: Reuters