Automobilka BYD dává Tesle na frak. Akcie čínské společnosti vzrostly o více než 5 %
Nejdůležitější automobilkou na světě je v současnosti společnost vlastněná Číňany a podporovaná Warrenem Buffettem, která Elona Muska dostala do úzkých.
BYD, automobilka, které se Musk kdysi vysmíval, na konci loňského roku předstihla Teslu na pozici nejprodávanějšího elektromobilu na planetě (Tesla ji předstihla v prvním čtvrtletí letošního roku, ale jsou na tom těsně). Nyní BYD představuje nové hybridní pohonné ústrojí, o němž BYD tvrdí, že je schopné vás dovézt z New Yorku do Miami bez nutnosti tankování.
To je 2092 km na jeden zátah, což je o stovky kilometrů více, než je standardní dojezd ostatních hybridů na trhu. Hlavní světoví výrobci hybridních automobilů obvykle maximálně 1094 km.
Akcie společnosti BYD v Hongkongu ve středu vzrostly o více než 5 %, píše CNN Business.
Tesla je nejprodávanějším elektromobilem v Americe, ale v zámoří ztrácí podíl na trhu ve prospěch zahraničních konkurentů, kteří dokáží vyrábět své vozy levněji. A přestože je Tesla průkopníkem v oblasti elektromobilů, v posledních letech nepředstavila žádné významné inovace, které by ospravedlnily její vyšší cenu. Proto společnost BYD, která vyrábí jak elektromobily, tak hybridy, nyní na globální scéně ukusuje Tesle.
Čína je největším automobilovým trhem na světě a BYD je tam nejprodávanějším výrobcem, který v loňském roce předstihl Volkswagen. Navíc jsou sedany BYD levné. Dva modely, které se budou moci pochlubit novým pohonem, začínají na ceně kolem 318 500 korun.
Vývoj společnosti BYD z malého výrobce nepojízdných vozů na globální silnou značku překvapil její skeptiky, včetně Muska, který v roce 2011 v rozhovoru pro agenturu Bloomberg společnost BYD tvrdě zavrhl. V této výměně Musk odpovídá na upřímnou otázku, zda BYD může konkurovat Tesle, samolibým smíchem. „Viděl jste jejich auto?“ ptá se řečnicky tazatele. Když na něj reportér zatlačí, Musk upřesní, že si myslí, že výrobek BYD není nijak zvlášť atraktivní a že jeho technologie není příliš silná.
V následujícím desetiletí se samozřejmě událo mnoho věcí a Musk letos v lednu odvolal svá slova, když v hovoru k výsledkům uvedl, že podle něj by čínští výrobci elektromobilů mohli do značné míry zničit většinu ostatních automobilových společností na světě“ pokud nebudou zavedeny silnější obchodní bariéry.
Společnost BYD má přitom další výhodu, kterou Tesla postrádá: Vyrábí hybridy.
Hybridní vozy měly být krátkodobým odrazovým můstkem k naší plně elektrické budoucnosti. Ale prodej elektromobilů klesá, částečně proto, že na silnicích chybí infrastruktura, která by je podporovala.
Hlavním důvodem, proč zákazníci neuvažují o elektromobilu – v nedávném průzkumu společnosti JD Power jej uvedlo 52 % spotřebitelů, je nedostatečná dostupnost nabíjecích stanic. Místo toho kupujeme více hybridů, které jsou většinou levnější než elektromobily, dlouhodobě snižují náklady na palivo a jsou o něco šetrnější k životnímu prostředí než běžné motory. Tesla a další výrobci automobilů jsou prozatím důkladně chráněni před čínskou konkurencí prostřednictvím přísných cel a velkých regulačních překážek. Není však jasné, jak dlouho tato ochrana vydrží.
Zdroj: CNN Business