Nejoblíbenější práce na dálku pro Čechy: Kde si vyděláte a můžete cestovat?
V současné společnosti roste důraz na svobodu a flexibilitu, a proto se zvyšuje také popularita práce na dálku. Takový pracovní styl umožňuje vykonávat práci a zároveň třeba cestovat po celém světě. Často vám stačí pouze notebook a stabilní internetové připojení. Jde o koncept, který byl posílen v době pandemie a stále láká řadu lidí. Jste mezi nimi i vy?
Jste pánem svého času
Hlavním pilířem práce z domova se zdá být flexibilita. Můžete zkrátka pracovat kdy a kde chcete. Můžete si například pracovní dobu rozložit na pár hodin dopoledne, na pár hodin večer a přes den objevovat krásy místa, kde se zrovna nacházíte.
Výzkumy také ukazují, že lidé dokážou produktivněji pracovat na home office než v kanceláři. Ačkoliv efektivita práce je částečně závislá i na účinném vedení nadřízenými, práce na dálku je oproštěna od rozptylování.
Zároveň zjistíte, že při práci z domova máte více volného času. Nemusíte totiž trávit čas v dopravních prostředcích, abyste se dostali na pracoviště. Pocítíte tedy úsporu peněz i času. Současně můžete také docílit větší rovnováhy mezi profesním a osobním životem, jestliže se naučíte účelně organizovat své dny.
Nabídka povolání je široká
Ať už chcete pracovat z domova v Česku nebo cestovat, pracovní možnosti jsou vcelku různorodé. Vybírejte dle svých dosavadních zkušeností a vzdělání i s ochotou učit se novým věcem.
IT a vývoj software
Jedná se o často vyhledávanou pracovní pozici. Můžete být například programátor, IT konzultant, webový vývojář, webový designér, specialista na umělou inteligenci nebo kybernetickou bezpečnost. Lze tak pracovat na českém nebo jednoduše na globálním trhu. K základním vlastnostem IT specialisty patří kreativita a flexibilita, protože je nutné držet krok s technologickým vývojem. Je třeba mít již pokročilé odborné znalosti.
Digitální marketing
Jedná se o poměrně mladé odvětví marketingu, které je vázané na nová média. Představuje komunikaci se stávajícími a potenciálními klienty. Patří sem SEO specialista, PPC specialista, správce sociálních sítí, tvůrce obsahu nebo specialista e-mailové komunikace. Pro tyto pozice je třeba ovládat základy reklamy, umět se pohybovat v prostředí internetových reklam a umět spravovat reklamní kampaně, být kreativní a mít dobré komunikační schopnosti.
Zmiňme i příbuznou kategorii, operátora telemarketingu. V tomto případě telefonicky kontaktujete potenciální zákazníky a nabízíte jim produkty nebo služby. Musíte být trpěliví, vytrvalí a mít obchodního ducha.
Copywriting
Ruku v ruce s digitálním marketingem jde potom copywriting. Každý produkt nebo služba potřebuje reklamu a zároveň poutavé texty. Copywriter tedy tvoří nepřehlédnutelný obsah pro weby, blogy, e-shopy nebo sociální sítě. Jde o psaní textů pro jednotlivce nebo firmy, popisky produktů, newslettery nebo vytváření marketingových materiálů. Může mít široký záběr nebo se specializovat na konkrétní témata. V každém případě by měl mít copywriter i znalosti optimalizačních technik pro vyhledávače (SEO), měl by umět dodržovat termíny a vyhledávat informace.
Online zákaznická podpora
Pracovník zákaznické podpory by měl být trpělivý a komunikativní, protože hlavní náplní práce je odpovídání na dotazy nebo poskytování podpory zákazníkům různých firem. Zahrnuje telefonickou komunikaci, e-maily, chatování či zadávání různých informací do systému.
Virtuální asistence
Roste obliba práce virtuálních asistentek. Ty ve většině případů poskytují podporu vedoucím pracovníkům, což může představovat vedení kalendáře a denního harmonogramu, odpovídání na e-maily, telefonické hovory, hledání informací, tvorbu prezentací nebo správu sociálních sítí.
Lektor kurzů
Pokud cestujete, možná máte i certifikát a tím pádem možnost vyučovat cizí jazyky. Je možné vytvořit elektronické materiály týkající se řady oblastí a prodávat je na internetu. Trendem je věnovat se seberozvoji, ale můžete nabízet online vzdělávání týkající se různých témat jako tvůrčí psaní, fotografování, tvorba reels na instagramu, jak podnikat nebo doučování školní předmětů.
Freelancing
Jedním z nejvíce flexibilních způsobů práce je freelancing. Vše z výše zmíněného lze vykonávat pod hlavičkou firem nebo na vlastní pěst, kdy máte vše pouze pod vlastní kontrolou. Můžete být grafik, webový designér, video editor nebo například účetní. Práce na volné noze je nejen pracovní, ale i životní styl. Měli byste umět vyjednávat, mít disciplínu a dovednosti ve vámi vybrané oblasti.

Chcete být digitální nomádem?
Digitální nomádství znamená především flexibilitu, kdy si můžete organizovat pracovní dobu i místo výkonu práce. Můžete poznávat nové kultury i vydělávat peníze současně. Jestli zvládnete time management, budete mít prostor pro kariéru a zároveň osobní život a rodinu.
Na druhé straně je nutné počítat s tím, že jste nuceni pracovat samostatně a disciplinovaně. Pokud jste například zvyklí na týmovou spolupráci v kanceláři, jde o odlišnou povahu práce. Zároveň chybí jistota a stabilita příjmu. Pokud nemáte domluvené stálé klienty, můžete být občas překvapeni, kolik za měsíc vyděláte. Je dobré počítat s tím, že na počátku nebo i v průběhu podnikání mohou přijít fáze, kdy nebudete mít pravidelný příjem a budete pod tlakem. Zvažte také vždy dopředu náklady na bydlení v destinaci, kam míříte. Dbejte především na internetové připojení. Pokud potřebujete být v reálném čase v kontaktu s kolegy, mějte na paměti případný časový posun. Někdy může být náročnější skloubit práci s lidmi v Česku, když jste na druhém konci světa.
Jak se k takové práci dostat?
V první řadě pilujte své schopnosti a dovednosti v daném oboru. Následně je možné hledat práci nebo zakázky na pracovních portálech, být aktivní na LikedInu, ptát se v digitálních agenturách nebo firmách. Existují i portály pro nezávislé profesionály, kde se můžete prezentovat a komunikovat s potenciálními klienty. Je na místě mít zveřejněnou prezentaci vlastní práce, kterou nabízíte.
Zdroje: vstecb.cz, wikipedia.org, ijbassnet.com, theses.cz, welcometothejungle.com