Toto je vzdálenost, při které vás zachytí policejní radar. Je to překvapivé
Předejděte velkým pokutám a jezděte bezpečně. Měřiče rychlosti pomáhají kontrolovat řidiče, zda nejezdí moc rychle. Jak fungují silniční radary a kamery v Česku? A jaká je tolerance než dostanete vysokou pokutu?
Radary a kamery jsou stále přesnější a hlídají u řidičů nejen rychlost, ale i další přestupky. Příliš se nevyplácí spoléhat na toleranci, ale důležité je mít přehled. Díky tomu můžete předejít pokutám a zároveň udržovat bezpečnou rychlost pro vás i další řidiče na vozovce.
Jak to funguje?
Obce i policie často kontrolují, zdali nejezdí řidiči příliš rychle. Použít mohou hned několik pomůcek, ať už se jedná o radary, laserové zařízení či kamery. Radary vysílají signál, který se odrazí od auta a vrátí se zpět do přístroje. Tím snáze změří radar rychlost auta s dosahem 35 až 69 metrů.
Mezi další možnost patří laserové měřiče (lidary), které fungují na podobném principu, jen místo vln vysílají světelný paprsek. Laserový paprsek se odráží od lesklých částí auta, jako jsou světlomety, maska nebo registrační značka, a vrací se zpět k zařízení. Laserové rady jsou velmi přesné při měření a dokáží zachytit vozidlo až na 300 metrů. Nicméně oba radary musí mít přímou viditelnost na vozidlo a nesmí v cestě být stromy či jiná auta.
Třetí možností jsou kamery, které se nejčastěji využívají při úsekovém měření v městech či vesnicích. Na začátku a na konci úseku jsou umístěny kamery, které zaznamenají čas průjezdu vašeho auta, tím se lehce spočítá průměrná rychlost jízdy.
Někteří řidiči zpomalí až po vjezdu do úsekového měření a spoléhají na to, že jejich průměrná rychlost zůstane v povoleném limitu. Tato taktika může v mnoha případech vyjít, je však třeba být opatrný, v kombinovaných úsecích, kde jsou úseková měření doplněna stacionárními radary, se rychlost zaznamenává už při samotném vjezdu do měřeného úseku.

Podle vedoucího odboru dopravně správních agend libereckého magistrátu Pavla Rychetského městská policie v dubnu 2024 zaznamenala celkem 14 240 řidičů, kteří překročili maximální povolenou rychlost. Nejvyšší rychlost radar zaznamenal 97 kilometrů za hodinu. Podle Rychetského hrozí řidiči až zákaz řízení.
Tolerance měření
Měřící přístroje nejsou stoprocentní a proto existuje tolerance měření. Radary v Česku mají schválenou odchylku měření ±3 km/h při rychlostech do 100 km/h a ±3 % u vyšších rychlostí. Tato odchylka se nezobrazuje na samotném radaru, musí ji tedy zohlednit policista nebo strážník při vyhodnocování přestupku.
Tedy pokud jedete v obci padesátkou, tak vás radar začne pokutovat už při rychlosti 54 km/h (po odečtení 3km/h zůstane 51 km/h, což je nad limit). Jen je důležité zmínit, že u úsekového měření se žádná tolerance neodečítá a pokud překročíte, tak pokuta vás nemine.
„Auta by měla být nastavena tak, že na tachometru ukazují vyšší hodnotu, než je skutečná rychlost. V případě, že tedy radar vyhodnotí překročení rychlosti, je to úmyslné překročení, dodal Pavel Rychetský.“
Veřejnost se často mylně domnívá, že používání antiradarů je zakázáno. Ve skutečnosti však zákon zakazuje pouze zařízení, která aktivně ruší policejní radary. Ty fungují jako „rušičky“ policejních radarů a znemožňují tak změřit rychlost. Naopak, použití pasivních detektorů radarů, které pouze zachycují signál policejních radarů a upozorňují řidiče na měření, není zákonem omezeno.
Podle dat patří nepřiměřená rychlost jízdy statisticky mezi jednu z nejčastějších příčin dopravních nehod, a to převážně těch s tragickými následky, při kterých umírá naprosto zbytečně několik desítek lidí ročně.