Retro kvíz: Poznáte legendární auta svého dětství?
Dnes se s námi přenesete do dob (ne)dávno minulých. Vzpomenete si ještě, jaká auta jezdila po našich silnicích, když jste byli děti? Po čem toužili vaši tatínci a dědečkové, nebo jaká auta jste obdivovali v televizních seriálech a u nás byla nedostupná?
Pokud si říkáte, že si tyto vozy vybavujete, jako by to bylo včera, máme pro vás dobrou zprávu. Nachystali jsme kvíz, ve kterém si nyní můžete zavzpomínat a vyzkoušet si, zda si všechna tato stará a legendární auta pamatujete.
1. Vzpomenete si na ikonické československé auto, kterému nikdo neřekl jinak, než „embéčko“? O jaký vůz šlo? Napovíme vám, že toto auto nahradilo Škodu Octavia, mělo pohon zadních kol a motor v zadní části. Stalo se symbolem 60 let.
a) Škoda 120
b) Škoda 100
c) Škoda Favorit
d) Škoda 1000 MB
2. V 80. letech o tomto vozu snil snad každý řidič. Vídali jsme ho v novinách i ve filmech. Když s ním jezdili naši filmoví hrdinové, proč ne my? Protože pro nás to byl nedosažitelný sen. Sportovní model s nezaměnitelným vzhledem a výklopnými světlomety se představil v jednom z nejznámějších filmů té doby. Který vůz to byl?
a) Trabant 601
b) DeLorean DMC-12
c) Renault 5 Turbo
d) BMW E30
3. A teď se vrátíme ještě o kousek hlouběji do minulosti. Vybavíte si automobil, který byl v 70. a 80. letech považován za symbol prestiže, jezdili s ním diplomaté, smetánka a elitní straníci a pro mnoho z nás byl jen luxusním snem, na nějž nikdy nedosáhneme?
a) Volkswagen Golf
b) Lada 2101
c) Škoda 105
d) Mercedes-Benz W123
4. Také Poláci vyrobili auto, které bylo velmi oblíbené i u nás, v Československu. Vyrábělo se v licenci Fiatu a bylo typické pro své hranaté tvary. Vzpomenete si, o jaký vůz šlo?
a) ZAZ 968
b) Wartburg 353
c) Fiat 126p
d) Polonez
5. A teď si vzpomeňte na automobil sovětské výroby, který byl velký, robustní a jeho barvy byly nejčastěji černobílá nebo žlutá. Využíváno totiž bylo policií nebo taxikáři v socialistickém bloku.
a) Dacia 1300
b) Škoda 110R
c) Volha GAZ-24
d) Tatra 603
6. Teď se vrátíme k vozu typicky české výroby. Na světlo světa se dostal na konci 80. let, měl přední pohon a patřil mezi úplně první skutečně moderní hatchbacky, které začala vyrábět automobilka Škoda.
a) Škoda Felicia
b) Škoda Rapid
c) Škoda 130
d) Škoda Favorit
7. A teď autíčko, které měl snad každý druhý. Některé popuzoval, jiní ho milovali. Vydával typický dvoutaktní zvuk a karoserii měl z duroplastu. Tento vůz byl vyráběný v NDR a stal se symbolem východního Německa.
a) Škoda 120
b) Trabant 601
c) Wartburg 353
d) Lada Niva
8. Nyní se vypravíme o trochu dál, do Itálie. I když jen co se výroby týká. Italský vůz, který budete hádat, byl do Československa dovážen poměrně hojně, říkalo se mu lidově „maluch“ a oblibu si získat pro své malé rozměry, a především nízkou pořizovací cenu. O jaké auto šlo?
a) Fiat 127
b) Fiat 500
c) Lancia Delta
d) Fiat 126p
9. Posuneme se do 90. let. Tehdy bylo toto auto velmi oblíbené u podnikatelů i u úředníků na vyšších pozicích. Jednalo se o první model známé automobilky, který vznikl pod koncernem Volkswagen a časem ho nahradila až Škoda Octavia. O jaké auto šlo?
a) Škoda Rapid
b) Škoda Felicia
c) Škoda Favorit
d) Renault Laguna
10. A zapomenout nesmíme ani na nevyužívanější sovětský sedan, který byl v Československu velmi oblíbený a každý ho znal pod přezdívkou „Žigulík“. Jeho model vycházel z italského Fiatu 124 a populární byl nejen u nás, ale i v celém východním bloku. Který vůz to byl?
a) Lada 2101
b) Volha GAZ-21
c) Moskvich 412
d) Tatra 613

Odpověděli jste správně?
- Pravdu měl ten, kdo odpověděl d) a vůz Škoda 1000 MB.
- Kdo by neznal slavný film Návrat do budoucnosti a vůz DeLorean DMC-12 ukrývající se pod odpovědí b).
- Samozřejmě, jednalo se o Mercedes-Benz W123 a pravdu měl ten, kdo odpověděl písmeno d).
- Správně byla odpověď d) ukrývající jméno Polonez.
- V tomto případě museli odpovědět písmeno c) a Volhu GAZ-24 snad úplně všichni.
- Takhle otázka byla velmi jednoduchá, že ano? Správně bylo písmeno d) a Škoda Favorit.
- Tak schválně, kolik z vás odpovědělo správně c) Wartburg 353? To bylo hodně jednoduché, že?
- Tohle bylo o něco těžší. Správná odpověď je d) a Fiat 126p.
- A dvě lahůdky na závěr testu. Pokud jste si u něčeho výše nebyli jistí, tyto dvě odpovědi znát musíte. Předposlední správná odpověď byla za b) Škoda Felicia. Kdo z vás ji vlastnil a kdo jen tiše záviděl papalášům kolem sebe?
- A poslední správná odpověď je a) Lada 2101. I tohle bylo jednoduché.
Jak velký jste znalec legendárních automobilů?
0–3 správné odpovědi: „Chodec roku“
Tak tohle se vážně nepovedlo. Auta nejsou vaše silná stránka. Nejspíš jste jezdili MHD nebo raději chodili pěšky. Nebo jste sportovali jízdou na kole?
4–6 správných odpovědí: „Spokojený spolujezdec“
Nějaké znalosti o starých automobilech máte, ale není to nic slavného. Možná jste často jezdili jako spolujezdci a poznali, v čem zrovna sedíte, ale mezi vaše koníčky auta nepatřila. Půjčil vám někdy strýček Favorita, ať se s ním projedete?
7–9 správných odpovědí: „Znalec volantu“
Je vidět, že se vyznáte, i když ještě tu a tam nějaká mezera byla. Nejspíš jste si řadu vozů vyzkoušeli na vlastní kůži, ale některé vaší pozornosti unikly. Zkuste navštívit nějaké muzeum retro automobilů a doplnit si znalosti.
10 správných odpovědí: „Mistr retro vozů“
Gratulujeme! Všechny správné odpovědi, to se jen tak nevidí. Vy snad máte v žilách místo krve benzín. Nebo jsou jen staré vozy vaším velkým koníčkem? Podělte se s námi do komentáře. Kolik z výše uvedených vozů jste řídili?
Zdroje: