Nově můžete na autech narazit i na nová modrozelená zadní světla. Toto je jejich význam
Nově se na silnicích objevila auta, která mají zcela odlišné osvětlení. V Německu můžete automobily s těmito světly vidět již od 5. března. Zelená nebo tyrkysová světla jsou umístěna vpředu, vzadu a na zpětných zrcátkách. Takové vozy využívají autonomní systém řízení. Jedná se o technologii Drive Pilot automobilky Mercedes-Benz.
Modrozelená světla na autech se zavádějí především pro zvýšení bezpečnosti na silnicích. Řidiči tak jsou okamžitě informovaní o tom, že tato auta využívají autonomní řízení. Modrozelená (tyrkysová) barva je dostatečně výrazná a okamžitě upoutá pozornost ostatních účastníků provozu. Díky tomu nejen oni, ale třeba i chodci vozidlo poznají.
Co je autonomní režim řízení
Pokud netušíte, co je to autonomní řízení, ihned pojem vysvětlíme. Jedná se o vozidla, která se pohybují samostatně, tedy bez řidiče, popř. bez dálkového ovládání. Mohou to být např. autonomně řízení roboti nebo dopravní systémy. Vozidla se tedy pohybují autonomně a jsou vybavena senzory, řídícími systémy a aktuátory. Pokud takové vozidlo vlastníte, nemusíte ani sáhnout na volant. Pojede samo. Důvodem pro zavedení takových vozů je např. snaha jezdit efektivněji a šetřit emise. Tato vozidla dokážou jet sama, aniž by potřebovala řidiče, jenž bude koordinovat jejich pohyb.
Testování autonomního řízení a implementace
Jako první získal povolení na testování modrozelených světel Mercedes-Benz. První testování probíhalo v amerických státech Kalifornie a Nevada. Systémem Drive Pilot jsou vybaveny např. vozy EQS a sedany třídy S, které již v těchto státech jezdí. Fungují jednoduše tak, že kdo nechce nebo nemůže řídit, aktivuje řídícího asistenta. Aby k tomu však mohlo dojít, je potřeba splnit určité podmínky. Těmi je např. jízda po specifických dálnicích za jasného počasí a také rychlost pod 65 km/h.
V Německu bylo modrozelené svícení označované automatizovanou jízdu schváleno již 5. března 2025. Zatím je však toto schválení časově omezeno a platit by mělo do roku 2028. Německo se tak stalo průkopnickou zemí, která jako první zavádí tato tyrkysová obrysová světla na autech.

Co na to odborníci?
Zavádění autonomního řízení je očividně vítáno a bude se nadále rozvíjet. Potřeba odlišit taková vozidla od těch „běžných“ je ale nutná. Mercedes-Bez předpokládá, že zavedení odlišných druhů světel, tedy výrazných modrozelených, usnadní takové auto poznat na první pohled, což zvýší bezpečnost silničního provozu. Věří, že zavedením těchto světel a lepší identifikace vozidel s autonomním řízením povede k jejich lepšímu přijetí širokou veřejností.
Jak je to s legislativou
Modrozelená světla jsou zatím testována pouze v konkrétních oblastech, které k tomu mají povolení od příslušných úřadů. Než dojde k jejich zavedení do širšího silničního provozu, bude potřeba upravit legislativu a přesně určit standardy pro označení autonomních vozidel. Podle snahy automobilky Mercedes-Benz by se tato světla mohla stát globálním standardem pro všechna vozidla s autonomním řízením. Zda k tomu dojde však ještě není jasné.
Jaký vliv budou mít modrozelená světla na silniční provoz a na řidiče
Zatím se věří, že tyrkysová světla na vozidlech s autonomním řízením budou u řidičů zvyšovat důvěru a na silnicích povedou k vyšší bezpečnosti. Zároveň se předpokládá, že to pomůže zlepšit komunikaci mezi vozidly. Díky tomu, že řidiči na první pohled poznají, že se jedná o vůz s autonomním řízením, dokážou lépe reagovat a přizpůsobit svou jízdu. Provoz na silnicích by tak měl být plynulejší a bez nehod.
Faktem je, že v České republice je to zatím informace týkající se spíše budoucnosti. Jak moc bude vzdálená ukáže až čas. V každém případě se jedná o inovaci, o které se předpokládá, že zvýší bezpečnost na silnicích a zlepší informovanost řidičů. Zda bude tato inovace úspěšná a na kolik, však ukážou až probíhající testy a legislativní úpravy. Další otázkou pak bude, jak světla a celkově vozidla s autonomním řízením široká veřejnost přijme.
Zdroj: