Pozor! Začínají platit nová pravidla pro předjíždění cyklistů na plné čáře. Hrozí tučné pokuty!
Víte už o této změně? Pokud ne, možná vás překvapí, že v některých situacích je možné předjet cyklistu i přes plnou čáru. Co se konkrétně mění a jaké podmínky novela přinesla?
Pro některé je to možná překvapivá zpráva, ale novela zákona o provozu na pozemních komunikacích přinesla změnu v předjíždění cyklistů. Nově totiž můžete, pouze za určitých podmínek, předjíždět cyklistu i přes plnou čáru. Jaká jsou aktuální pravidla pro předjíždění a co by měl každý řidič znát?
Podle vyhlášky Ministerstva dopravy č. 509/2021 Sb. je nyní dovoleno předjet cyklistu na plné čáře, pokud je to provedeno bezpečně a s dodržením předepsaného bočního odstupu. Tento odstup činí 1,5 metru na komunikacích s povolenou rychlostí nad 30 km/h a 1 metr v úsecích s omezenou rychlostí do 30 km/h.
Nezapomínejte však, že toto povolení se vztahuje pouze na předjíždění cyklistů. V případě předjíždění aut na plné čáře je to stále zakázáno. Dříve bylo toto předjíždění cyklistů přes plnou čáru považováno za přestupek s uložením pokuty.

Vodorovná značka V1a – podélná čára souvislá – se používá k oddělení jízdních pruhů, které jedou v protisměru, nebo k oddělení řadicích a odbočovacích pruhů od hlavního pruhu. Když tato značka odděluje pruhy s protisměrným provozem, řidiči musí jet vždy vpravo od ní. Podle webu Zákruta.cz je zakázáno tuto souvislou čáru přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nezbytné pro objíždění, odbočování nebo vjíždění z místa, které není součástí komunikace. Nově však existuje změna, která říká, že je řidičům umožněno tuto souvislou čáru přejet nebo ji přesáhnout, pokud předjíždějí cyklistu.
„Řidič motorového vozidla je však povinen dodržet ostatní pravidla týkající se předjíždění, zejména nesmí cyklistu předjet, jestliže by jej nebo ostatní účastníky silničního provozu ohrozil nebo omezil – myšlena jsou především protijedoucí vozidla,“ naleznete na webu BESIP, kde je citována novela původního zákona.
Proč k novele zákona vůbec došlo? Hlavním důvodem byla snaha zvýšit bezpečnost a plynulost silničního provozu. Na mnoha úsecích nemohli řidiči bezpečně předjet pomalu jedoucí cyklisty, což často vedlo k tvorbě kolon či nehodám. Nejčastějším problémem u cyklistů je souběžná jízda několika lidí vedle sebe. To je jeden z nejnebezpečnějších zlozvyků nadšenců cyklistiky. Souběžnou jízdu zákon navíc zakazuje, a pokud je cyklistů více, musejí jet v řadě za sebou při pravém okraji vozovky.
Co na to říká veřejnost a odborníci? Obecně je tato změna dobře vítaná, především cyklistické organizace tuto novelu podporují, neboť věří, že přispěje k větší bezpečnosti. Veřejnost reaguje spíše rozděleně a policie s návrhem příliš nesouhlasí.
„Odpovědnost řidiče za dostatečný boční odstup nikdo nerozporuje, ovšem záleží na mnoha faktorech – typu vozidla, povětrnostních podmínkách, stavu komunikace nebo jejím šířkovém uspořádání. Nicméně toto má být předmětem výuky v autoškole a různých kampaní, nikoli zákona, protože za určitých podmínek může být i 1,5 metru nedostatečných,“ popisuje šéf dopravní policie Jiří Zlý.
Zdroje: Deník, Aktuálně, Tipcars, Portál řidiče