Nejlevnější nové auto v Česku jen za 128 800 Kč. Proč v něm ale skoro nikdo nechce jezdit?
V Česku je na trhu nové auto – Bajaj Qute. Jeho cena je srovnatelná s řadou ojetých vozů, začíná totiž na 128 000 Kč. Tedy z pohledu cenové dostupnosti jde o přijatelný nákup. Na druhé straně se auto pyšní různými specifiky, které nevyhovují všem.
Co je to vlastně za auto?
Automobil Bajaj Qute je čtyřkolka vyráběná indickou společnosti Bajaj Auto Limited, která produkuje automobily, motorky a tříkolky. Bajaj Qute je vhodný zejména pro městský provoz a nenáročné uživatele, kteří hledají zejména levnou variantu auta a absolvují spíše krátké vzdálenosti.
Bajaj Auto sídlí v indickém městě Puné a byla založena v roce 1945 Jamnalalem Bajajem. Roku 2020 se společnost stala nejhodnotnějším výrobcem jednostopých vozidel na světě. Patří mezi tři největší výrobce motorek a skútrů na světě a proslavila se výrobou vozidel rikša, která jsou typická pro indickou kulturu.
Motor menší než u motorky
Pod zadní nápravou auta najdete malý jednoválcový agregát o objemu 220 kubických centimetrů. Tedy jde o slabý motor, který dovede vyvinout jen 16 koní, ale zvládnete jet až 70 km/h. Právě díky malému výkonu a současně i vlivem nízké hmotnosti auta je malá i spotřeba, a to tři litry na 100 kilometrů. Ježdění tedy vychází dost levně. Kola jsou malá dvanáctipalcová, ale mají skvělý rejd.
Zajímavé je, že zde nenajdete klasickou manuální převodovku jako u běžných aut. Tady je pětistupňová sekvenční převodovka jako na motorce. A ještě zajímavější se může zdát možnost výběru paliva. Můžete jezdit na benzín, kdy je k dispozici nádrž o objemu 35 litrů, nebo na plyn (CNG) s nádrží na 20,6 litru.
Automobil je dlouhý 2,75 metru a široký 1,31 metru. Díky těmto kompaktním rozměrům se pro vás parkování stane hračkou. Zároveň auto navzdory své velikosti pojme až čtyři dospělé osoby a vybírat můžete ze šesti barevných variant.

Jde o bezpečné auto?
Faktem je, že Bajaj Qute má bezpečnostní pásy, ale například airbagy chybí. Ačkoliv je auto schválené pro provoz, všechny bezpečnostní prvky jako běžné automobily zkrátka nemá. Nicméně stále je dobré mít na paměti, že se jedná o jakousi rozšířenou verzi motorky, kde na vás neprší a stejně nemůžete jet příliš rychle. Tím se bezpečnost trochu vyvažuje.
Zároveň platí, že auto je určené spíše na kratší vzdálenosti nebo do města, například na dálnici s ním vyjet nemůžete, protože nevykazuje minimální požadovanou rychlost. Současně by nejspíš ani nebylo na delší výlet příliš pohodlné.
Auto je vhodné třeba pro starší generaci, která si již nepotrpí na moderní technologie a potřebuje se ale pohybovat po městě; nebo jako náhrada za skútr. Odpadají potíže s parkováním, protože se vejde téměř všude a pořizovací cena i provoz vychází výhodně.
Srovnání s jinými automobily
Jako alternativa se nabízí například Škoda Citigo, která je také zaměřena primárně na městský provoz. Pořizovací cena je ale již vyšší, přibližně 250 000 Kč. Avšak nabízí více prostoru, pohodlnější jízdu, lepší bezpečnostní prvky a může dosáhnout vyšší rychlosti, tedy je praktičtější pro širší spektrum řidičů.
Do výběru můžete zařadit třeba i elektrické tříkolové skútry, jejichž cena se pohybuje mezi 100 000 a 200 000 Kč.
Odborníci vidí Bajaj Qute spíše jako zajímavý experiment, který představuje alternativní řešení pro specifickou cílovou skupinu. Skutečnosti jako malé rozměry nebo omezený výkon mohou být považovány za výhodu i nevýhodu. Záleží, co od auta očekáváte a jaké využití bude mít.
Zdroje: autosalon.tv, denik.cz, wikipedia.org, cdn.euroncap.com