Myslíte si, že děti od 12 let mohou sedět vepředu? Omyl, hrozí vám vysoká pokuta
Mnoho řidičů si myslí, že mohou dítě od 12 let vozit na přední sedačce, ale není tomu tak. Hrozí vám vysoké pokuty i ztráta bodů. Bezpečnost dětí by měla být na prvním místě, dle statistik dítě bez sedačky hrozí až sedmkrát většímu smrtelnému riziku.
Má vaše dítě 12 let a proto si automaticky myslíte, že může sedět na předním sedadle v autě? Není to tak jednoduché, současná legislativa z roku 2006 se totiž neřídí věkem dítěte, ale jeho hmotností a výškou.
Podle zákona o silničním provozu smí děti do 150 cm a 36 kg jezdit pouze v dětské autosedačce. To platí jak pro zadní, tak pro přední sedadlo. Pokud dítě přesahuje uvedené hodnoty, může sedět na sedadle pouze s bezpečnostním pásem. Žádný věkový limit dnes neplatí, dříve existovala zákonná hranice 12 let, což si ještě dost lidí pamatuje.
I dnes existují situace, kdy dítě může cestovat bez autosedačky. Týká se to například taxikářů, kteří mohou přepravovat děti bez sedačky, ale pouze v obci. Výjimku mají také vozidla záchranných složek, jako sanitka cestující do nemocnice nebo policejní auto vezoucí ztracené dítě na služebnu.

„Spousta rodičů netuší, že pokud vezou tři děti, nepotřebují nutně pro jedno autosedačku. Jestliže na zadních sedadlech usadí dvě děti v sedačkách a třetí už by se tam nevešla, stačí dítě připoutat bezpečnostním pásem. Podmínkou ovšem je, aby dítěti byly minimálně tři roky,“ vysvětluje Luboš Vorlík z AAA AUTO.
Při přepravě dítěte v autosedačce na předním sedadle směrem proti jízdě musíte deaktivovat airbag spolujezdce. Pokud toto opatření nebude dodrženo, hrozí vysoké riziko zranění při nehodě. Správně upevněná autosedačka a vhodná poloha v autě mohou zachránit život.
Skutečnost, že dítě musí sedět za jízdy v autosedačce, nepřekvapí nikoho. Víte ale, odkdy je jejich používání povinné? „V České republice platí plošná povinnost od roku 2006, kdy vstoupil v platnost nový silniční zákon. Do té doby se musely používat pouze na dálnicích a rychlostních komunikacích,“ říká Luboš Vorlík.
Jaké jsou sankce za nedodržení pravidel?
Za nesprávné přepravování dětí v autě hrozí pokuta a trestné body. Pokuta až 5 000 Kč na místě nebo až 10 000 Kč ve správním řízení. Dále pak zápis 4 trestných bodů do bodového systému řidiče a možný zákaz řízení při opakovaných přestupcích.
Podle Českých dopravních expertů by měly děti do 12 let pokud možno jezdit vždy na zadních sedadlech. „Přední sedadlo není pro děti ideální, protože v případě nehody je zde vyšší riziko zranění,“ uvedl dopravní expert Jan Novák.
Mnoho lidí se ptá, kdy je vhodné použít klasickou autosedačku a kdy už stačí lehčí a skladnější podsedák. Z hlediska zákona mezi nimi není žádný rozdíl.
„Podsedák patří mezi autosedačky, konkrétně do skupiny III, určené pro děti těžší než 22 kg. Při policejní kontrole tedy obstojí – i když policisté budou posuzovat, nakolik je pro dané dítě sedačka vhodná, vážit ho nebudou. My dopravní experti jej ovšem bereme jako nouzové řešení. Rozhodně doporučuji používat klasickou autosedačku co nejdéle to jde, protože na rozdíl od podsedáku chrání i hlavu a krk dítěte, hlavně při šikmých a bočních nárazech,“ říká Roman Budský, odborník na dopravu.
Jak se autosedačky dělí?
Autosedačky se dělí do pěti skupin podle hmotnosti dětí, pro které jsou určeny. V praxi se často používá takzvané „vajíčko“ pro novorozence a později sedačka pro větší děti, kterou nakonec nahradí podsedák.
- Skupina 0 (do 10 kg) pro děti do jednoho roku, které ještě nedokážou sedět a nemají stabilní hlavičku. Sedačka je vlastně vypolstrovaná vanička. Vždy se umisťuje proti směru jízdy.
- Skupina 0+ (do 13 kg): platí stejné podmínky jako u skupiny 0.
- Skupina I (9–18 kg): pro děti od přibližně jednoho do 4 let, které už jsou schopné sedět čelem k jízdnímu směru, i když odborníci to stále nedoporučují. Dítě je připoutáno pětibodovým pásem.
- Skupina II (15–25 kg): sedačky této skupiny většinou nemají vlastní bezpečnostní popruhy, dítě je v nich připoutáno bezpečnostním pásem pro dospělé.
- Skupina III (22–36 kg): tato dětská sedačka často tvoří pouze sedák bez opěradla, který posune dítě do výšky, aby bylo možné ho připoutat pásem pro dospělé. Konstrukce sedáku musí zajistit, že je sedák připevněn stejným pásem, aby při nárazu nevypadl.
Zdroje: Rádio žurnál, iDnes, Auto mánia