Adidas prodává Reebok. Kdo zaplatí nejvíce?

Přidat na Seznam.cz

Po 15 letech a měsících spekulací společnost Adidas uspořádala aukci značky Reebok, jedné z nejznámějších značek koncernu. Před několika měsíci by se nový majitel pravděpodobně našel za chvilku, ale dnes není situace snadná kvůli napětí mezi Čínou, USA a Evropskou unií.

Ve středu zahájila společnost Adidas aukci pro značku Reebok. Společnost očekává několik nákupních nabídek, ale jejich množství může být ovlivněno pokračujícím spotřebitelským bojkotem západních značek v Číně, které se vzdávají bavlny pěstované v čínské oblasti Sin-ťiang pomocí otrocké práce domorodých Ujgurů. Jako potenciální kupci na seznamu jsou tři velké asijské společnosti – Anta Sports, Li Ning a Fila.

Převzetí společnosti Reebok v roce 2006 mělo pomoci společnosti Adidas konkurovat Nike. Nákup se však ukázal jako neúspěšný, protože produkty společnosti Reebok se v posledních letech neprodávaly dobře. V loňském roce poklesly tržby společnosti Reebok o 20% a analytici se domnívají, že naděje na rychlé zotavení jsou malé. To se promítá i do ceny značky – v době akvizice musel Adidas zaplatit 3,8 miliardy dolarů, dnes se hodnota Reeboku odhaduje na méně než 1/3 této částky – pouze 1,2 miliardy dolarů. Rovněž se změnila role společnosti ve struktuře Adidas – v roce 2007 byla Reebok odpovědná za téměř 1/4 tržeb, za prvních devět měsíců se podíl snížil na pouhých 6,9%.

blue and white puma textile
Foto: Mark Broadhead / Unsplash.com

Nákup společnosti Reebok měl podpořit Adidas především z hlediska konkurence na americkém trhu, k čemuž měly pomoci smlouvy s ligou NBA. I zde se strategie ukázala jako chybná. Přestože se společnost Adidas na čínském a evropském trhu staví proti společnosti Nike, ve Spojených státech dosahuje společnost Nike třikrát vyšších příjmů než její evropský konkurent.

To však neznamená, že potenciální kupec společností Reebok, která byla na vrcholu v 80. letech, získá kouli na řetězu. Naopak: prezident společnosti Matt O’Toole v rozhovoru pro „Hypebeast“ uvedl, že rozchod s německým gigantem je šancí změnit obchodní model, který platí posledních 15 let a vrátit se ke kořenům. „Reebok vždy byla značka, která fungovala na rozhraní mezi sportem a stylem.“ Spolupracovali jsme s Adidasem v úzkých oblastech trhu. Chceme se vrátit k tomu, co byl Reebok. Cítíme, že je to naše nejlepší šance,“ říká O’Toole.