Boeing má problémy – pády letadel, pochybná kvalita a proces výroby

Přidat na Seznam.cz

Se společností se pojí laxní přístup k bezpečnosti letadel, ale i prapodivné úmrtí jednoho ze ze zaměstnanců. Boeingy 737 max se musí stahovat z provozu, kvůli odletu nouzového východu za letu i kvůli hrozbě, že by se letadlo ve vzduchu mohlo letadlo začít točit.

Šéf svazu pilotů letající pro American Airlines, trvá na tom, že by nikdy nenastoupil do letadla, pokud by nebylo bezpečné. Říká ale, že kvalitu letadla, ve kterém letí, už nemůže považovat za samozřejmost. „Jsem ve stavu pohotovosti, ve které jsem nikdy v letadle Boeing nemusel být. Nevěřím, že dodržují procesy, které mě předtím udržovaly v bezpečí.“

Pověst společnosti Boeing již není tak pozitivní jako dříve, spíš naopak.

Proč ta negativa?

Potíže s letadly společnosti Boeing začaly v lednu, když dosud nepoužité dveře nouzového východu ze zcela nového boeingu 737 Max odletěly krátce po startu z mezinárodního letiště v Portlandu v USA.

Zpráva amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy dospěla k závěru, že čtyři šrouby určené k bezpečnému připevnění dveří k letadlu nebyly namontovány.

Boeing údajně čelí trestnímu vyšetřování samotného incidentu a také právním krokům ze strany cestujících, kteří byli na palubě letadla. Ačkoli nebyl nikdo vážně zraněn, aféra měla mnohem širší důsledky. Vrhl totiž drsnou kritiku na společnost a její přístup k bezpečnosti letadel.

Před pěti lety čelil Boeing jednomu z největších skandálů ve své historii poté, co se při téměř identických nehodách, které stály 346 životů, spadla dvě zcela nová letadla 737 Max. Příčinou byl chybný software řízení letu.

Společnost souhlasila s tím, že zaplatí 2,5 miliardy dolarů (57,5 miliardy korun) za urovnání obvinění z podvodu. I když v pozdějších soudních jednáních formálně odmítla vinu. Následně společnost čelila rozšířeným obviněním, že upřednostnila zisky před životy cestujících.

Laxní přístup k bezpečnosti

Začátkem tohoto měsíce americký úřad Federal Aviation Administration uvedl, že bude následovat šestitýdenní audit výrobního procesu 737 Max v Boeingu i s jeho jeho dodavateli. Našlo se mnoho případů, kdy společnosti nedodržely požadavky na kontrolu kvality výroby.

Nesprávně nainstalované kabelové svazky na letounech 737 Max by se mohly poškodit, což by mohlo přimět letoun se začít točit. Pokud se to nebude řešit, mohlo by to mít za následek ztrátu kontroly nad letounem. V důsledku toho budou muset být zkontrolovány stovky letadel, která jsou již v provozu.

Záhadná smrt zaměstnance

Whistleblower John Barnett, který byl minulý víkend nalezen mrtvý, pracoval v továrně Boeingu v Jižní Karolíně od roku 2010 až do svého odchodu do důchodu v roce 2017.

Mezi řadou obvinění řekl, že v některých případech pracovníci pod tlakem záměrně montovali nekvalitní díly do letadel na výrobní lince. Boeing jeho tvrzení popřel. Ale jeho předčasná smrt, ke které došlo mezi soudním jednáním ve sporu proti společnosti, vzbudila novou pozornost.

Krize v leteckém gigantu způsobuje problémy aerolinkám

Ryanair varoval, že zpoždění dodávek nových letadel letos v létě zvedne ceny letenek pro cestující v Evropě. Americký dopravce Southwest plánuje letos snížit svou kapacitu, protože nemůže sehnat letadla, která potřebuje.

Někteří dopravci se mohou pokusit získat modely Airbusů, aby nahradili chybějící boeingy. Ale velkoobchodní přesun zakázek od amerického výrobce k evropskému není tak jednoduchý.

I tak mají obě společnosti plné knihy objednávek – Airbus má nevyřízených více než 8 000 letadel a Boeing více než 6 000. Aerolinky už nyní musejí na nová letadla čekat déle, než by si přály. Airbus má navíc problémy s dodavatelským řetězcem, což vede k pozdním dodávkám.

Čínská konkurence

Existuje potenciální třetí hráč. Čínský výrobce Comac vyvinul C919, letadlo navržené tak, aby konkurovalo 737 Max a A320 neo. Ale tento program je stále v plenkách. Do roku 2028 bude vyrábět pouze 150 letadel ročně.

Boeing oponuje, že za posledních několik let nikdy neváhal zpomalit, zastavit výrobu nebo dodávky. Také zahájili program, který povzbuzuje zaměstnance, aby sdíleli problémy, které je třeba řešit.

Zdroj: BBC