Ušetřete firmě peníze – 5 způsobů, jak v roce 2023 snížit náklady
Možná si s novým rokem dáváte i nová předsevzetí a stanovujete cíle na další kvartál. Jedním z nich pravděpodobně bude i snížení nákladů na vaše podnikání. Inflace a zdražování ceníků dodavatelů bude patrně největší výzva, se kterou se budou podniky v roce 2023 setkávat. Spotřebitelé eliminují své výdaje, zároveň jsou náročnější a očekávají hodnotnější službu. Jak ušetřit firmě náklady, aniž byste byli nuceni zvednout cenu nabízeného produktu?
- Jednejte s dodavateli
Dodavatelé, aby zůstali konkurenceschopní, pravděpodobně zvolí stejnou strategii a budou vám chtít navýšit ceny za své služby. Přesto se s nimi zkuste domluvit a vyjednat takové podmínky spolupráce, které budou výhodné pro obě strany. Jaká je přidaná hodnota vaší firmy? Může to být dobré jméno, významní klienti, vysoký roční obrat, stabilita a konkurenceschopnost. Vypište si jednotlivé argumenty a zkuste nastavit novou platební politiku – přejděte z pravidelných paušálů a vysokých agenturních poplatků na služby pay as you go.
- Upravte marketingovou strategii
Další, co vás možná napadne, bude utáhnout opasek marketingovým aktivitám a popřemýšlet nad úsporami v budgetu v rámci reklamy. Záleží na velikosti firmy a cílové skupiny. Máte několik variant. Pokud máte velké komplexní reklamní kampaně, můžete je „osekat“ na menší množství mediálních kanálů nebo počtu reklam, nakupovat mediální prostor s předstihem nebo sezónně. Proveďte detailní analýzu a zjistěte, který kanál vám přináší nejvíc konverzí. Zapojte víc online marketingu, který je nejméně nákladný, zato umí dobře cílit a je rentabilní.
- Zvažte outsourcing
Už pandemie naučila velkou část podniků pružně reagovat a outsourcovat některé služby. Zamyslete se, jaké podpůrné a vedlejší činnosti můžete svěřit externímu dodavateli. Zejména outsourcing IT může vašemu budgetu významně ulevit, ať už se jedná o dílčí oblasti jako kyberbezpečnost a IT monitoring nebo rovnou celé IT oddělení. Také si můžete najmout externí spolupracovníky a zapojit do firmy virtuální asistenty. Odpadnou vám tak náklady na vybavení, pronájem a údržbu kanceláří.
- Automatizujte procesy
Dnes je mnoho způsobů automatizace a téměř každá vám ušetří čas a peníze. Nemusí to ale nutně znamenat vyměnit pracovní sílu za stroje. Můžete automatizovat dílčí procesy, jako je plánování, monitorování výroby, komunikace se zákazníkem, logistika a skladování. Implementujte sofistikované automatizační softwary, využijte automatizace pro hromadnou personalizovanou komunikaci nebo fakturaci. Zlepšete úroveň zákaznického servisu a zapojte virtuální asistenci a chatboty – nejenže eliminujete riziko chybovosti zaměstnanců, ale zvýšíte i spokojenost zákazníka díky rychlejší komunikaci.
- Předcházejte krizím s kyberbezpečností
Náklady na zabezpečení IT infastruktury jsou velké, ale nejsou větší než náklady na řešení nechtěných úniků dat. Zaměřte se na prevenci a eliminujte riziko kyberútoků, které v České republice každým rokem sílí. Kvalitní zabezpečení je také dobrou vizitkou pro vaše partnery a klienty. Chraňte svá data a majetek a získejte co nejvíc znalostí o kyberbezpečnosti v závislosti na vašem odvětví. Proškolte své zaměstnance, jak surfovat a nakládat s citlivými údaji a firemním úložištěm a nezapomeňte provádět pravidelné aktualizace systémů.