V reklamě dominuje Google, Amazon a Facebook. Ostatní ztrácejí
Tři digitální giganti již shromažďují více než polovinu všech amerických reklamních rozpočtů. Ostatní společnosti rychle ztrácejí.
Ačkoli se pandemie promítla do poklesu spotřeby, a tedy do snížení marketingových rozpočtů, digitální giganti v této situaci generují další zisky. Podle předběžné analýzy reklamní agentury GroupM, kterou zveřejnila, tři technologičtí giganti Google, Facebook a Amazon poprvé v loňském roce shromáždily většinu veškerých reklamních výdajů v USA.
Ačkoli se trh zmenšil o několik procent na 232 miliard dolarů, giganti to nepocítili. Největší část trhu samozřejmě směřovala na Google – 67,2 miliardy dolarů oproti 61,9 miliard dolarů rok předtím. Facebook zvýšil své výnosy z 29,6 miliard dolarů na 35,2 miliardy dolarů a Amazon z 9,9 miliardy dolarů na 14,6 miliardy dolarů.
Jak je tohle možné? Vysvětlení je jednoduché: když byly zrušeny sportovní události a jejich vysílání, společnosti přesunuly prostředky na digitální reklamu. Koncern jako například Mondelez International (značky Milka, Oreo a San), převedl peníze přidělené na televizní reklamy během basketbalu nebo letních olympijských her na digitální platformy.
Velká část z toho šla na Google, který inzerentům nabídl údaje o tom, co hledají milovníci občerstvení. A značka Athleisure více než ztrojnásobila své výdaje na Facebooku, když viděla příležitost prodat tepláky lidem, kteří uvízli doma. Výrobce kancelářského nábytku Steelcase vytvořil celý plán, jak zvýšit přímý prodej zaměstnancům a agresivně inzeroval na Amazon.com.
Za tímto trendem stojí pandemické zvyklosti, jako je více času u počítače, více elektronického obchodování, skok v zakládání nových podniků a neustálé zlepšování schopnosti technologických gigantů zlepšovat návratnost investic. Nárůst nákupů inzerce na platformách Google, Facebook a Amazon zvyšuje jejich již tak rozsáhlá uživatelská data , což je činí ještě atraktivnějšími pro inzerenty, kteří chtějí přesně zaměřit své sdělení.