Stále více tuzemských obchodů dostává své zákazníky do nepříjemné situace. Češi už nevědí, kde nakupovat
Obchodní řetězce dostávají zákazníky (nejen) svou cenovou politikou do nepříjemných situací. Někteří Češi tak už v podstatě nevědí, kde mají nakupovat, aby se domů nevraceli frustrováni.
Mnozí čeští nakupující jsou po opuštění některé z prodejen obchodních řetězců poněkud rozčarováni. Mohou za to určité kroky obchodních řetězců, které působí v České republice. Jaké? Jedná se např. o neustálé zdražování, nejasné ceny, falešné slevy, ale také o agresivní věrnostní programy či mizící pokladní. Zaměřme se tedy na jednotlivé faktory poněkud blíže a osvětleme si je.
Neustálé zdražování
Zdražování už je dnes evergreenem. V loňském roce došlo především k růstu cen některých druhů masa, mléčných výrobků, másla, jablek nebo vajec. Podle odborníků tento trend novým rokem neskončil, ale bude trvat i nadále. Na ceny potravin má nebo může mít vliv nestabilita počasí, ale také politika amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten nedávno uvedl, že Spojené státy americké zavedou cla na dovoz z Evropské unie. Jaký lze tedy letos očekávat nárůst cen?
„Podle aktuální prognózy České národní banky letos ceny potravin a nealkoholických nápojů vzrostou o 3,8 procenta. V zásadě se od centrální banky v tomto pohledu příliš neliším a očekávám, že potraviny a nealko nápoje letos porostou v rozmezí tří až čtyř procent,“ uvedl pro Novink.cz analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Zákazníky do nepříjemné situace dostávají i samotné obchody, které mnohdy využívají současné situace a některé potraviny zdražují, aniž by k tomu existoval reálný důvod. Na druhou stranu je třeba doplnit, že ke zdražování vajec dochází kvůli tomu, že se stále více prodávají produkty z volných chovů, tedy nikoli z klecí. Takový vývoj je třeba kvitovat, byť to pro zákazníky bude znamenat na účtence poněkud vyšší výslednou částku.

Nejasné ceny a falešné slevy
Obchodní řetězce se snaží zákazníky dlouhodobě přilákat na rozmanité slevové akce. Jenže v tomto ohledu je někdy opět staví do nepříjemných situací. Mnohé obchody s cenami výrazně hýbou, čímž se mohou připravovat právě na to, aby mohly později nabídnout „úžasné“ slevy. Pravidelně koneckonců čteme o pokutách, které jednotlivé obchody dostávají v souvislosti s falešnými slevami. V loňském roce jejich výše dosáhla 18,6 milionu korun, přičemž nejvíce platil Penny Market, a to už pošesté. Nenechte si tedy věšet bulíky na nos a nakupujte s rozmyslem.
Upozorňujeme: ačkoli jsou dané pokuty milionové, supermarkety s miliardovými obraty zase tolik nebolí. Ministerstvo průmyslu a obchodu tak chce, aby byly dané finanční postihy výrazně větší.
Agresivní věrnostní programy
Se slevami souvisí i agresivní věrnostní programy, které dávají zákazníkům na odiv rozdíly mezi členy a nečleny klubu toho kterého řetězce. U zboží tak mohou být zobrazeny dvě ceny, přičemž ta výrazně nižší je určena pouze těm nakupujícím, který mají zákaznickou kartu nebo aplikaci. To pochopitelně může nečleny při nákupu frustrovat. Samozřejmě lze říci, že se mohou stát členy, mít po starostech a ještě ušetří, nicméně to tak úplně neplatí. V loňském roce dokonce britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA) prováděl vyšetřování řetězce Tesco, a to kvůli jeho Clubcard cenám. Daná prodejní strategie totiž vyvolává obavy o férovost a transparentnost cenové politiky.
Mohlo by vás zajímat: musíme doplnit, že právě Tesco nepatří k největším hříšníkům, co se nabízení falešných slev týče. V tomto ohledu ovšem také není zcela „čisté“.
Mizící pokladní
Pro některé zákazníky obchodů jsou frustrující i mizící pokladní. Je ovšem třeba ihned doplnit, že samoobslužné pokladny mají mezi Čechy převážně pozitivní ohlasy. To platí především pro mladší ročníky, byť tento trend kvituje i nadpoloviční většina nakupujících ve věku nad 60 let. Některým se však tento trend skutečně nelíbí. Takoví lidé totiž dávají i při nakupování přednost lidskému kontaktu, přičemž argumentují rovněž tím, že samoobslužné pokladny často hlásí chybu.

Podle průzkumu agentury STEM/MARK navíc pětině lidí nad 60 let vadí, že při použití samoobslužné pokladny dělají práci za pokladní. Daný obchod tak šetří na jejich úkor. Musíme ovšem doplnit, že tento argument proti samoobslužným pokladnám už zní poněkud neuroticky. Jednotlivé obchody nikoho tímto způsobem platit nenutí, přičemž daná forma placení má i jisté výhody a většině vyhovuje. Na závěr doplňme, že ač samoobslužných pokladen v ČR přibývá, na Západě spíše mizí.
Zdroje: Novinky, Seznam zprávy, Novinky, STEM/MARK, Forbes