Šetří i bohatší. Aerolinky a zábavní parky musí s cenami dolů
Pandemie covid-19, která omezila možnosti cestování, sice zmařila plány mnoha turistů, ale zároveň přinesla značné úspory, které nyní ovlivňují cestovní ruch. Tyto úspory a efekt odložené poptávky v minulých letech roztočily kola cestovního ruchu. Ale v současnosti se tento rychlý růst mění v pomalejší tempo. Turisté utrácejí opatrněji a tento trend je patrný na prodejích a rezervacích u aerolinek, hotelů, ubytovacích platforem a zábavních parků, píše Bloomberg.
Turistů je méně a letenky jsou levnější
I když se v mnoha evropských městech letní měsíce nesou v duchu protestů proti overtourismu, tedy nadměrnému počtu turistů v oblíbených destinacích, celkový trend v cestovním ruchu naznačuje zpomalení. Města jako Barcelona sice čelí vysoké návštěvnosti, ale plošná data ukazují na pokles turismu i v širším měřítku.
Agentura Bloomberg ilustruje tento trend na příkladu transatlantických letů mezi Evropou a Severní Amerikou, což je jeden z nejziskovějších leteckých koridorů, zahrnující bohatší turisty a obchodní cestující. Přestože aerolinky očekávaly vysoký zájem o tyto lety a přizpůsobily tomu kapacity, skutečná poptávka zaostává, což vede k neplánovanému snižování cen letenek.
Podle dat společnosti Cirium z května klesla cena zpátečních letenek z USA do Evropy v ekonomické třídě o devět procent. Letní olympijské hry ve Francii nezlepšily situaci ani pro aerolinku Air France-KLM. Ta která hovoří o zklamání. Tento trend zpomalování turismu je patrný jak v Evropě, tak v USA.
Velké americké aerolinky, jako United Airlines a Delta Air Lines, přehodnocují své expanzivní plány. Největší evropský nízkonákladový dopravce Ryanair rovněž upravuje své strategie. Původně plánovaný nárůst cen letenek kvůli vysoké poptávce je nyní ohrožen. Společnost stejně jako další aerolinky zaznamenala pokles akcií o mnoho procent.
Akcie Airbnb ztrácí
„Postpandemické chování cestujících, kteří preferovali delší cesty, se vrací k běžným vzorcům,“ komentuje situaci analytik Nicholas Jones z Citizens JMP Securities. Tento trend se odráží i na zemi. Ubytovací platforma Airbnb nedávno varovala, že i během hlavní letní sezony zpomaluje růst rezervací, což vedlo k výraznému poklesu akcií firmy, která během posledních dvou týdnů ztratila přibližně čtvrtinu své hodnoty.
Ochlazení trhu je patrné i z poklesu návštěvnosti webových stránek ubytovatelů, aerolinek a provozovatelů výletních lodí. Podle společnosti Similarweb se v červenci počet návštěv snížil o čtyři až pět procent na stovce nejpopulárnějších webů v každé kategorii.
„Cestování bylo v minulosti poslední oblastí, kde spotřebitelé utráceli. Její robustnost však nyní mizí,“ říká analytik Michael Erstatd z M Science. Data společnosti Embark Beyond, která se zaměřuje na individuální výpravy majetných Američanů, ukazují, že i bohatí cestovatelé začínají šetřit, například tím, že preferují kratší cesty. Průměrná délka cest se zkrátila z 7,8 dne na 6,2 dne, což představuje pokles o čtrnáct procent.
Lidé nakupují spíše na poslední chvíli
Doba mezi rezervací a check-inem se také zkrátila. Zatímco v roce 2019 to bylo průměrně 40 dní, nyní je to pouze 30 dní. Tento trend komplikuje odhad budoucí poptávky pro ubytovatele. Finanční ředitelka Airbnb Ellie Mertz také uvádí, že tradiční vrcholy sezony budou vzhledem k dosavadnímu zájmu slabší. Když lidé rezervují s velkým předstihem, častěji volí hůře hodnocené hotely nebo kratší cesty.
Hotely a zábavní parky se tedy musí přizpůsobit novým podmínkám, což zahrnuje i snižování cen. Tradiční turistické destinace, jako zábavní parky, čelí zpomalení. Přiznávají to i velcí hráči jako Walt Disney nebo Comcast.
Ačkoli cestovní ruch čelí určitým výzvám, k úplnému kolapsu má stále daleko. Obyvatelé mnoha evropských měst stále bojují proti nadměrnému počtu turistů, například v Barceloně, kde se proti turistům protestuje stříkáním vody. Cestovní ruch se ale musí přizpůsobit citlivějším zákazníkům, kteří jsou ochotni čekat na lepší ceny, ať už jde o letenky, ubytování nebo zábavní atrakce.
Zdroj: Bloomberg