Velké řetězce jako Kaufland a Lidl sahají po triku s nákupními košíky, který donutí zákazníka nakoupit více zboží
Obchody potichu mění nákupní košíky a využívají marketingové triky. Nenápadně tak ovlivňují, co kupujeme a kolik toho nakonec zaplatíme.
Chodíte nakupovat vždycky ve stejnou dobu? Zjistili jste čas, ve kterém nebývá v obchodě moc lidí? Někdo jezdí na nákupy vždy jen po práci. Jiní lidé třeba v sobotu večer. Každý to máme jinak. Ale jednu věc máme společnou. Skoro vždycky si vezmeme nákupní košík. Díky němu se nám nakupuje pohodlněji. Jenže teď obchody přišly s novým marketingovým trikem. Ten se týká nákupních košíků. Jaký je cíl obchodních řetězců a co se mění pro zákazníky?
Nákupní košíky jsou tu s námi již 80 let
Než se podíváme na nové marketingové triky, podíváme se trochu do historie. První nákupní vozíky vznikly v roce 1937 v Americe. Zákazníkům se ale ze začátku nelíbily. Muži se styděli, že vypadají slabě. Ženy zase říkaly, že s vozíkem nevypadají hezky. Vynálezce musel dokonce najmout modelky, které s vozíky jezdily po obchodech, aby lidé viděli, že je to normální. Teprve pak si na ně zákazníci zvykli. Dnes už si bez nich nákup neumíme představit.
Malý nebo velký košík?
Při vchodu do prodejny mají zákazníci možnost si vybrat, zda si vezmou jen malý košík do ruky nebo ten velký. Je zcela jasné, že ti, kteří jdou jen pro pár věcí, si berou ten malý. Bohužel ne každý obchod malé košíky ještě má. Proč z prodejen mizí?
Jestliže jste si doposud brali pouze malý košík, možná už jste se setkali s jejich absencí. K dispozici tedy bývá jen velký košík, který ale není úplně pohodlný a když jdete jen pro 2 věci, nechce se vám tahat s tím velkým. Je těžký, hůř se ovládá, a pro starší lidi může být složitý i při skládání nákupu.
Obchody sledují, co lidé potřebují, a podle toho mění počet košíků „Určitě nejde o trend, že bychom malé košíky nahrazovali velkými. Prodejny pravidelně počty košíků revidují a případně doobjednávají další podle potřeby,“ řekla pro web idnes.cz mluvčí Tesco Iva Pavlousková.

Tyhle maličkosti štvou Čechy nejvíc
V některých obchodech mají nákupní vozíky, se kterými je více trápení než užitku. Jestliže si tento typ košíku berete na nákup pravidelně, určitě už jste se setkali třeba s tím, že byl špinavý. Do takového košíku nechce pokládat potraviny nikdo. I když jsou zabalené.
Dalším častým problémem je zaseknutý řetízek, který drží vše pohromadě. Potom si košík ani nemůžeme vzít a musíme najít jiný. Když už jsme u zaseknutých věcí, měli jste už čest se zaseknutým kolečkem? Když nějaký obchod takový košík má, v mnoha případech zákazník odchází nejen naštvaný, ale i velmi rychle. Už se totiž dál nechce rozčilovat nad tím, jak nejde nákupní vozík ovládat.
Inovace ohledně nákupních košíků
V některých zemích už testují takzvané chytré nákupní košíky. Ty poznají, co do nich vkládáte, ukazují celkovou cenu nákupu a umí vás i navigovat k regálům. Díky tomu se vyhnete frontám, protože zaplatíte rovnou u košíku. V Česku takové košíky ale zatím nenajdeme.

Nový trik obchodních řetězců
Malé košíky z prodejen mizí. Zákazníkům tak nezbývá než vzít ten větší nebo pojízdný. V čem je háček? Košíky do ruky nahradily ty pojízdné, které taháme za sebou. Ty však nejsou příliš pohodlné a pro seniory už vůbec ne. Musí se sklonit až k zemi, aby do košíku vůbec něco dali. U pokladny musí nákup zase vyndat a opět uložit až k zemi. Navíc vypadají poměrně větší. Snaží se tím obchody donutit zákazníky, aby si nakoupili více?
„Aby zákazníci nemuseli nosit těžký nákup, pohodlně jej táhnou právě v košíku na kolečkách. Tyto košíky navíc odpovídají mezinárodnímu standardu, který je stejný napříč zeměmi, ve kterých Lidl působí. Postupem času se u nich pouze mírně měnil tvar a barva,“ řekla pro web idnes.cz Eliška Froschová Stehlíková.
Který typ košíku vyhovuje nejvíce vám? A co si myslíte o této změně?