Češi se loučí s levným alkoholem. Stát už nehodlá sponzorovat opilce
V roce 2025 dochází k nárůstu spotřební daně. V případě tabáku a tabákových výrobků jde o 5 %, u zahřívaného tabáku se jedná o 15 % a v případě alkoholu je to 10 %. Pokud tedy půjdete nakupovat zmíněné produkty, trochu si připlatíte.
Zvýšení spotřební daně — co to znamená pro spotřebitele?
Kvůli vládnímu konsolidačnímu balíčku je zvýšena spotřební daň. To znamená, že ceny právě například alkoholických nápojů budou vyšší, a to v obchodech i restauracích. Důsledkem může být navýšení cen o několik desítek procent. Taková změna pak může výrazně ovlivnit ceny nákupů řady lidí. Zejména v případě destilátů bude znatelný rozdíl, u piva nebo šumivého vína to nejspíš bude menší navýšení, protože těch se zvýšení spotřební daně zatím netýká.
Stát tímto krokem mimo jiné přestává podporovat masivní konzumaci alkoholu prostřednictvím nízkých daní. V minulosti byla spotřební daň na alkohol v Česku jedna z nejnižších v Evropě. Alkohol se tak stal snadno dostupným a zároveň často běžnou součástí mnoha rodin.
Šance na omezení pití alkoholu
Zvýšení cen alkoholu by mohlo přimět část lidí k tomu, aby změnili své návyky. Především ti s nižšími příjmy budou možná i nuceni konzumaci alkoholu omezit, a to v restauracích i při nákupech v obchodě. Na druhé straně někteří možná budou za alkohol utrácet ještě více než doposud, protože si neodpustí svůj oblíbený drink.
V každém případě jedním z očekávání může být to, že omezení dostupnosti levného alkoholu přispěje ke snížení jeho celkové spotřeby, což by mělo mít i pozitivní vliv na veřejné zdraví. Zkrátka není tajemstvím, že značná konzumace alkoholu je spojována s řadou zdravotních komplikací, mezi které patří například cirhóza jater, kardiovaskulární onemocnění nebo různé druhy rakoviny. Vládní krok by tak mohl pomoci ke zmírnění některých těchto negativních následků.

Výzva i pro podnikatele a ekonomiku
Restaurace, hospody a bary budou nuceny upravit svoji cenovou politiku. Případné zvýšení cen alkoholických drinků se ovšem může odrazit v celkovém poklesu poptávky po alkoholu a návštěvnosti těchto zařízení. Je možné, že podnikatelé budou reagovat tak, že nabídnou levnější alternativy, sníží obsah alkoholu v tradičních produktech nebo zvýší ceny i za jiný nabízený sortiment. V mnoha případech se restaurace a podobné podniky předzásobily v prosinci roku 2024. Zájem o tradiční alkoholické nápoje byl nižší, například v případě tuzemáku, a naopak vzrostla poptávka po inovativních a prémiových lihovinách.
Pokud by došlo ke snížení spotřeby alkoholu, mělo by to také ekonomické důsledky. Případný menší objem prodaného alkoholu by znamenal nižší příjmy pro výrobce, distributory i pro státní rozpočet. Avšak současně by se mohla zvýšit kvalita života a mohly by být menší výdaje na zdravotní péči, které jsou často s nadměrnou konzumací alkoholu spojeny.
Zdroje: denik.cz, bestdrink.cz, ceskenoviny.cz