Balení se zmenšuje, ale ceny rostou. Tyto značky vás v supermarketu šidí
Jestliže kupujete stále dokola stejné produkty, může vás zaskočit, že se nyní zmenšilo jejich balení. Cenovky však zůstávají stejné nebo jsou dokonce vyšší.
Máte svou oblíbenou čokoládu, pečivo nebo jiný produkt, na který nedáte dopustit? Dost možná brzy změníte názor a přestanete si tyto produkty kupovat. Výrobci totiž začali zmenšovat balení, přičemž cena zůstává stejná nebo roste. U kterých produktů se vyplatí zpozornit?
Této změny si všimnou jen vysoce všímavé osoby
Při procházení uliček v obchodě a výběru zboží nejčastěji hledáme potraviny a produkty, na které jsme zvyklí. Jen málokdy si koupíme něco jiného. Velká část Čechů patří mezi tzv. „konzervy“ a nechtějí zkoušet nové výrobky. Kdy však děláme změnu?
- zvýšení ceny
- změna složení (horší chuť)
- nedostupnost produktu na trhu
Jestliže nečtete pravidelně zprávy, nejspíše jste ani nezaznamenali, že některé produkty jsou menší a přitom je jejich cena stejná. Výrobci se totiž rozhodli pro změnu u vybraných výrobků.
Zmenšování výrobků a zachování ceny
Prodejci mají mezi svými chytrými taktikami i metodu s názvem shrinkflation. Co se pod tímto pojmem skrývá? Jedná se o to, že výrobce zmenší balení a cenu nechá stejnou. Firmy tuto metodu využívají tehdy, když nechtějí ztratit klienty kvůli tomu, že by musely zdražit.

I na firmy dopadá inflace a musí tím pádem dělat změny. Aby výrobce nezklamal zákazníka zvýšením cen, sníží hmotnost balení. Častokrát udělá na výrobek nový obal a díky tomu si zákazník ani nevšimne, že se kromě obalu změnilo i něco dalšího.
Odvrácení pozornosti je skvělý a funkční trik. Podobnou strategii se rozhodla využít i firma Mondelez. Ta chce zmenšit balení čokolád.
Čokoláda, kterou známe již desítky let
Znáte Milka čokoládu a pravidelně si ji kupujete? Běžte si zkontrolovat, jakou má hmotnost. Americká společnost Mondelez je výrobcem Milky. Kvůli vysokým nákladům se ve vedení společnosti rozhodli balení čokolád zmenšit, ale cenu zachovají stejnou. Proč se rozhodli pro shrinkflation?
Vysoké náklady na výrobu a drahé kakao
„Kvůli náročnému prostředí jsme se museli rozhodnout upravit hmotnost některých tabulek Milka, a to jak v segmentu standardních, tak velkých tabulek.“ Uvedla společnost Mondelez pro web EuroZprávy a potvrdila tak zprávy v médiích.
První informace o tom, že se kakao enormně zdraží, obletěly svět už před několika měsíci. Nyní dochází k následkům a firmy musí čelit realitě. Rakouský web Kurier uvedl, že se změní například balení mléčné či bílé čokolády Milka. Z původních 100 g se nyní bude prodávat pouze 90 g.
Jak jsou na tom ceny kakaa? Stále rostou. V polovině prosince minulého roku dosáhla cena kakaa rekordní výše 10 100 amerických dolarů za tunu. V současné době si můžete koupit Milku v běžném obchodním řetězci okolo 60 Kč. Tato cena by měla zůstat stejná i do budoucna. Změnu pocítíte jen v balení a snížení hmotnosti. Pro někoho je tento krok pochopitelný a rozumí tomu, proč to firma Mondelez udělala. Čokoláda Milka ale není jediný produkt, u kterého došlo ke změně.

Tyto výrobky prošly změnou za posledních pár let
U těchto výrobků jste si za posledních pár let mohli všimnout změn:
- Bohemia Chips z 85 g na 77g (v roce 2019 klesla hmotnost na 70 g)
- velké balení Bohemia Chips ze 160 g na 150 g (později ubylo dalších 10 g)
- Coca-Cola z 2 l na 1,75 l
- čokolády Figaro ze 100 g na 90 g (zároveň došlo ke snížení obsahu kakaa ze 45 % na 43 %)
- Fernet obsah alkoholu ze 40 % na 38 %
- Fernet Stock obsah alkoholu ze 30 % na 27 %
- Jar z 500 ml balení na 400 ml
Co na to říkají zákazníci?
Pan Jandera (důchodce z Prahy, který má důchod pouhých 18 000 Kč, žije sám a musí šetřit) uvedl pro web NašeTéma, že jeho oblíbený jogurt měl kdysi 200 g a nyní má jen 180 g. Stejnou změnu zaznamenal i u chlebu, který miluje. Dříve měl 500 g a teď jen 400 g. Zároveň poznamenal, že si všiml i neustále rostoucích cen u potravin.
„Bohužel, nemáme na výběr, musíme se uskromnit a nakupovat jen to nejnutnější.“ Dodává Ludmila H, sousedka pana Jandery.
Zdroje: eurozpravy, idnes, kurier, medium