Pravidla EU mají zajistit, aby elektromobily vyráběné v EU byly z velké části produkovány z dílů pocházejících z místních zdrojů. Trh však není připraven

Přidat na Seznam.cz

Nová pravidla týkající se elektromobilů by mohla evropské výrobce v příštích třech letech stát v přepočtu cca 105 miliard korun, informuje BBC. Pravidla mají zajistit, aby elektromobily vyráběné v EU byly z velké části produkovány z dílů pocházejících z místních zdrojů.

Výrobci na obou stranách Lamanšského průlivu však tvrdí, že na nová nařízení nejsou připraveni. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) rovněž varovalo, že opatření by mohla snížit produkci továren v EU o 480 000 vozidel. A zaplatí to, jako vždy, zákazníci.

Hlavní problém spočívá v tzv. pravidlech původu, která vstoupí v platnost v lednu. Vztahují se na dodávky automobilů přes kanál La Manche podle podmínek dohody o brexitu mezi Velkou Británií a EU. Fakticky to bude znamenat, že elektromobily budou muset obsahovat baterie vyrobené buď ve Velké Británii nebo v EU. Automobily, které tato kritéria nesplní, budou při přepravě přes kanál La Manche v obou směrech čelit dani ve výši 10%, píše web Autonews.

Pravidla byla navržena s cílem chránit evropský průmysl před levným dovozem z Asie. Protože se však výroba baterií v Evropě nerozběhla tak rychle, jak se očekávalo, mají výrobci automobilů potíže nová kritéria splnit. ACEA chce, aby byla nová pravidla odložena o tři roky, a apeluje na Evropskou komisi, aby přijala opatření.

„Zvyšování spotřebitelských cen evropských elektromobilů právě v době, kdy musíme bojovat o podíl na trhu tváří v tvář tvrdé mezinárodní konkurenci, není správný krok,“ uvedl šéf Renaultu Luca de Meo, který zároveň působí jako prezident ACEA. „Fakticky tak předáme část trhu globálním výrobcům,“ dodal.

Aby mohla být pravidla odsunuta, muselo by dojít k nové dohodě mezi Velkou Británií a EU. Na brzkou dohodu to však zatím nevypadá.

Zdroj: BBC, Autonews