Narušení dodavatelských řetězců nejvíce zasáhlo automobilový průmysl
Narušení dodavatelských řetězců během pandemie onemocnění COVID-19 nejvíce zasáhlo automobilový průmysl, ukázal průzkum společnosti Economist Intelligence Unit.
Průzkum mezi 175 logistickými manažery, z nichž více než 70% je z Asie, se zrealizoval v únoru a březnu tohoto roku a pokryl 6 širokých odvětví, kromě automobilového průmyslu ještě obuv a oblečení, potraviny a nápoje, výrobu, IT, technologie a elektroniku, zdravotní péči, farmacii a biotechnologie.
Asi 51,7% respondentů z automobilového sektoru uvedlo, že narušení dodavatelských řetězců jsou „mimořádně závažné“. To bylo největší procento takto negativních odpovědí v rámci sektorů. Následovalo odvětví obuv a oblečení (43,3%). Naopak v odvětví IT, technologie a elektronika to bylo jen 6,7%.
Pohyb zboží se během uplynulého roku narušil, neboť globální pandemie onemocnění COVID-19 přinutila mnoho zemí, aby zavřely hranice a přijaly další protiepidemické restrikce. Šíření nakažlivější delta varianty nového koronaviru znovu zvýšilo obavy, jelikož velké asijské výrobní centra, jako Čína a Vietnam, opět uzavřely některé regiony, aby zastavily nárůst případů onemocnění COVID-19.
Automobilový průmysl zasáhl především nedostatek polovodičů, který způsobil, že několik automobilek bylo nuceno omezit produkci v některých svých závodech. Důvodem nedostatku čipů byl prudký nárůst poptávky po osobních počítačích a spotřební elektronice během lockdownu.
Pandemie donutila některé firmy, aby přehodnotily své dodavatelské řetězce v dlouhodobém horizontu, přičemž přibližně třetina respondentů uvažuje o jejich kompletní restrukturalizaci, ukázal průzkum.
Zdroj: Economist Intelligence Unit