Evropa i USA se obávají, že jsou pozadu s výrobou nových technologií oproti Číně a situace se má zhoršovat
Technologického náskoku Číny s obává USA i Evropa. Hůře na tom má být Evropa, která už možná svůj boj o průmyslovou i technologickou moc asi už prohrála, jak píše deník DN.
Ač se zdá, že Evropa má krásnou architekturu, hezkou krajinu, výborné víno nebo skvělé jídlo, v průmyslu Evropa začíná velmi pokulhávat. Nejen že je Evropa v současnosti v recesi, ale ocitá se v dlouhodobém úpadku, který je stále více cítit v obchodování.
Strašák jménem politika
Majitelé velkých firem jsou v Evropě velice napjati a obávají se dopadů situace, ve které se teď ocitají. To samé platí i o politické sféře. Například letos na jaře probíhala diskuze na summitu EU. Bývalý guvernér Evropské centrální banky Mario Draghi se vyjádřil v tom smyslu, že Evropa je zaskočena tím, jak se svět rychle mění. Význam Evropy totiž pár let zpětně klesá. A to ještě před 15 lety byly Evropa a USA rovnocenné ekonomiky. Od té doby obě ekonomiky úspěšně dohání Čína.

Al a obnovitelná energie
Al i obnovitelná energie, nebo také technologie baterií, to jsou sféry, ve kterých je USA i Evropa pozadu. Evropa ale ještě více. Však je to znát i na akciovém trhu. Kdy hodnota 7 největších amerických společností, které jsou kótované na burze, vzrostla o více než 13 bilionů dolarů (přibližně 297 bilionu korun). A to je asi 10x více, než hodnota evropských společností. Je to především dáno tím, že kapitálové trhy jsou živé a v oběhu je více peněz. Navíc akciový trh doslova zbožňuje velké technologické společnosti, jako je Apple a Microsoft.
V minulosti měla EU převahu ve fotovoltaice. Ovšem výhodné investice od čínské vlády do obnovitelných zdrojů energie jí bohužel poskytují obrovskou výhodu. Navíc výrobní kapacita bateriových technologií je 10x větší než evropská. A to platí i pro větrnou energii. Evropa by měla být však silná ve výrobě automobilů (Ferrari, Bentley, Volvo, Volkswagen). Bohužel je na trhu vidět, že čínské elektromobily jdou do popředí v prodejích. Evropský průmysl je tu ale stále a na dobré úrovni. Díky tomu je vytvářeno mnoho kvalitních pracovních míst, a to o dost více, než v americkém průmyslu.
Evropská letadla a čipy
Pozitivní je to, že existuje pouze jedna jediná společnost, která dokáže masově vyrábět velká osobní letadla bez bezpečnostních problémů. A je jím francouzský Airbus. Další společností, která vyzdvihuje Evropu, je nizozemská společnost ASML, která dodává zařízení pro výrobu mikročipu. Například cena jednoho stroje je kolem 4 miliard švédských korun (přibližně 8 miliard korun).
Dlouhodobě bude ale Evropa čelit rizikům a není dobré podceňovat politiku Číny.
Zdroj: DN