Uhelné elektrárny v Česku pracují na plný výkon. České dráhy nestíhají a shání uhelné vozy

Přidat na Seznam.cz

Současná energetická situace způsobuje další průlom, a to v Česku. Tentokrát hledá státní dopravce České dráhy vagony na uhlí, aby uspokojil poptávku po přepravě suroviny do elektráren. Informaci přinesl portál nakolei.pl.

Téměř všechny země již několik měsíců zdůrazňují význam „zelené dohody“ pro co nejrychlejší přechod na energii z obnovitelných zdrojů. S energetickou krizí však tyto zásady ztrácejí na hodnotě. Příkladem je Velká Británie, kde jeden z největších provozovatelů nákladní dopravy vyřadil z provozu elektrické lokomotivy a nahradil je dieselovými jednotkami, protože ceny elektřiny vzrostly během jednoho měsíce o 210 %.

Naopak v České republice se výrazně zvýšila poptávka po přepravě uhlí po železnici (v říjnu o 80 %) oproti září. V posledních týdnech dominuje českému trhu nákladní dopravy hnědé uhlí.

Nebývale se zvyšuje poptávka po přepravě hnědého uhlí do elektráren a tepláren,“ uvedl v rozhovoru Tomáš Tóth, prezident ČD Cargo. Do první poloviny roku se všichni hrnuli do Green Dealu, dnes je všechno jinak, dodal.

Podle prezidenta českého nákladního dopravce se do elektrárny, kam se dříve dodávaly tři vlaky uhlí týdně, nyní dodává osm nákladních vlaků týdně. ČD Cargo chybí vagony s uhlím, aby uspokojily poptávku elektráren. Minulý týden si dopravce vypůjčil sto vagónů na uhlí. Vedení železnice si však uvědomuje, že se blíží zima, kdy se poptávka po uhlí pro kogenerační jednotky zvýší na maximum. České dráhy proto hodlají pořídit další vagony na uhlí.

„Vynakládáme veškeré úsilí, abychom Českou republiku v zimě zahřáli,“ dodal Tóth.

Nárůst poptávky po přepravě uhlí před začátkem topné sezóny je letos výrazně vyšší. Ceny surovin, zejména plynu a ropy, neustále rostou. Cena elektřiny je stále dražší, zejména kvůli neustále rostoucím cenám plynu. Výrobě energie z obnovitelných zdrojů nepřeje počasí. Z toho všeho těží hlavně těžaři

Zdroj: nakolei.pl