Prodeje automobilů v EU jsou nejnižší za posledních 26 let

Přidat na Seznam.cz

Trh s automobily v EU v září pokračoval v poklesu. Po propadu v letních měsících činí podle automobilového sdružení Acea pokles za celý rok téměř čtvrtinu. Přestože je poptávka vysoká, nelze ji kvůli krizi čipů uspokojit, píše portál n-tv.de.

Krize čipů nadále ovlivňuje trh s automobily v Evropě. Podle evropského sdružení výrobců ACEA klesl počet registrací nových automobilů v září o 23 % ve srovnání se stejným měsícem loňského roku na 718 598 kusů. Jedná se o nejnižší zářijovou hodnotu od roku 1995, která je způsobena především nedostatkem polovodičů.

Od ledna do září zaznamenala ACEA nárůst o 6,6 % na 7,5 milionu vozidel ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, který byl zatížen pandemií koronaviru. Prodeje jsou tak téměř o čtvrtinu nižší než v roce 2019. „Naděje, že se trh s novými automobily v EU v průběhu roku 2021 vzpamatuje z krizového roku 2020, byly předčasné,“ uvedl Peter Fuß, odborník na automobilový průmysl z poradenské společnosti EY. Očekává, že tržby za celý rok zůstanou na nízké úrovni předchozího roku.

Problémy s dodávkami čipů a dalších dílů zpomalují výrobu automobilů, a tím i dodávky. „Poptávka je vysoká, ale průmysl ji nedokáže uspokojit,“ popsal Fuß situaci. Automobilky se proti tomu snaží bojovat tím, že se soustředí na nejziskovější modely a poskytují méně slev.

Podle jeho slov se však dají očekávat značné ztráty v prodeji kvůli současným masivním výrobním ztrátám. „Odvětví čekají velmi těžké měsíce,“ varoval odborník. Výrazné uvolnění situace se očekává až v polovině příštího roku.

Nedostatek čipů také zpomaluje uvádění nových modelů elektromobilů na trh. Jejich podíl na trhu nicméně roste díky vládním pobídkám. Na pěti největších automobilových trzích v západní Evropě byl podle společnosti EY v září každý pátý nový vůz čistě elektrický nebo plug-in hybrid. Elektrické vozy na baterie předběhly hybridy, které mají na palubě stále spalovací motor.

Zdroj: n-tv.de