Nový zákon změní e-shopy. Na co si musí e-shopy dávat pozor, aby se vyhnuly pokutě ve výši až 5 milionů korun?

Přidat na Seznam.cz

Obě komory Parlamentu už schválily novelu tlačítkového zákona. Ten začne účinkovat už někdy kolem Vánoc. E-shopy nesmí zahálet a musí se podřídit novým pravidlům, uvedl server Business Info.

Konec vylhaných recenzí

E-shopy budou moci zveřejnit pouze ty recenze, u kterých mají ověřené, že skutečně pochází od lidí, kteří si skutečně produkt na e-shopu koupili. V praxi to vypadá tak, že zákazník bude moci podat recenzi jen skrze link, který mu přijde e-mailem spolu s potvrzením objednávky. Další možností je, že recenze mohou podávat pouze lidé přihlášení v uživatelském účtu na e-shopu, uvedl server Podnikatel.

Tento postup musí e-shopy sdělit svým zákazníkům. Pokud také e-shop uvádí jak vysoké procento je spokojeno s produkty, tak musí uvést, jak je průměr spočítán. A pokud e-shop volí, které recenze zveřejní a které ne, musí zákazníkům rovněž sdělit, jakým způsobem je vybírá.

Vše musí být vysvětleno

Bez transparentního vysvětlení se neobejde ani pořadí produktů na e-shopu. Pokud e-shop řadí své zboží například podle popularity, kvality, nebo uživatelského hodnocení, tak bude muset uvést, na základě jakých parametrů jsou v nabídce produkty řazeny.

Tato informace nesmí být schovaná v obchodních podmínkách, musí být viditelně umístěna přímo u výběru produktů na e-shopu.

Sleva, která vůbec není sleva

Obvyklou taktikou prodejců jsou „falešné“ slevové akce. Dělají to, že před slevou cenu produktu uměle navýší a až pak aplikují slevu. Novela výrazně omezí tyto praktiky.

Představuje pravidlo 30 dnů. To udává, že každá sleva musí být uvedena proti nejnižší ceně, za kterou se produkt dal koupit v posledních 30 dnech před slevou.

Je to pravidlo s mnoha výjimkami. Nevztahuje se rychle se kazící zboží, služby a nehmotné produkty. Nefunguje ani u individualizovaných nabídek, věrnostních programů či akcí druhu 2+1 zdarma.

Konec smlouvám po telefonu

Než se odešle objednávka, tak musí zákazník dostat výzvu ke zkontrolování obsahu objednávky. E-shop ani nesmí automaticky přihodit cokoliv do košíku, a to ani za pomocí speciálních či předem zaškrtnutých okének.

Prodejce má taky povinnost zaslat zákazníkovi obchodní podmínky v textové podobě a musí to být v takové formě, která se nedá v průběhu času ze strany prodejce změnit. Nestačí zaslat pouhý odkaz, e-shop bude muset zaslat obchodní podmínky jako PDF soubor a to ideálně s potvrzením objednávky.

Změny ovlivní i telefonní nabídky. Uzavřít smlouvu po telefonu už nebude možné, podnikatelé budou muset jakoukouli nabídku provedenou během hovoru potvrdit v textové podobě. Tato nabídka bude pro spotřebitele závazná až v momentě, kdy ji spotřebitel potvrdí. To má ochránit zejména seniory.

Tlačítko

Prodejci nyní musí pojmenovat tlačítko, kterým zákazník odesílá objednávku. Každé takové tlačítko musí být opatřeno textem ve stylu „objednávka zavazující k platbě“. Musí to být jednoznačné, může to být i něco jako „zaplaťte nyní“ nebo „potvrďte nákup.“

Nejednoznačné textace jako „potvrďte“ nebo „objednejte nyní“ jsou doslovně zakázány. Z tlačítka prostě musí vyplývat, že jeho stisknutím se spotřebitel zavazuje, že zaplatí cenu své objednávky.

Odpovědnost za vady se prodlužuje

Dosavadní pravidlo říkalo, že pokud se u koupené věci projeví vada v průběhu 6 měsíců od převzetí, tak se předpokládá, že věc měla vadu už při převzetí a je na prodávajícím, aby dokázal opak. Tlačítkový zákon tuto dobu prodlužuje na 12 měsíců.

Tučné pokuty za přestupky

Důležitou změnou je také úprava možnosti odstoupení od smlouvy. Zákon definuje mnoho neetických obchodních praktik a tam spadá i porušení pravidel recenzí. Pokud prodejce poruší zákonem stanovená pravidla, tak nakupující mohou odstoupit od uzavřených smluv a to ve lhůtě 90 dnů. Mohou také žádat snížení kupní ceny. Nejhorším trestem však může být pokuta, která se může vyšplhat až do výše 5 milionů korun.

Nejsou to jen nevýhody

Může se zdát, že novela existuje pouze proto, aby ztížila podnikání. Není to pravda, přináší i něco dobrého.

Existuje 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku. Je k tomu, aby si mohli kupující zboží prohlédnout a vyzkoušet. Je však velice snadné takové pravidlo zneužít. Často se stává, že si zákazník objedná například nové boty, které dva týdny nosí a potom odstoupí od smouvy.

Novela zákona zákazníkům přikazuje, aby si zboží vyzkoušeli pouze tak, jak by si jej mohli vyzkoušet v kamenné prodejně. Pokud prodejce obdrží zboží se známkami viditelného poškození a bude jasné, že to nebylo pouhé vyzkoušení, tak může prodejce srazit část kupní ceny a zákazníkovi vrátit méně peněz.

Zdroj: Business Info, Podnikatel