Můžete přijít o peníze a důležité informace. Tohle teď musíte udělat
Oznámení o důchodu doposud dostávala většina důchodců skrze poštu v tištěné podobě. Od příštího roku se to ovšem změní. Daný krok má pomoci státu ušetřit, na druhou stranu se nesetkává s příliš pozitivními reakcemi ze strany samotných seniorů.
Velké části důchodců doposud chodilo oznámení o důchodu poštou. Bylo tomu tak dlouhá léta a stalo se to i v loňském roce. Nově už ovšem bude chodit jen v elektronické podobě, tedy bezplatně. Zasílání poštou je sice možné i nadále, ovšem u mnoha důchodců za poplatek. Ačkoli mají tyto změny státu ušetřit miliony korun za tisk a rozesílání papírů, mnozí důchodci z těchto změn tak nadšení nejsou, na což se zaměříme v samotném závěru našeho článku.
Upozorňujeme: oznámení o zvýšení důchodů neboli valorizační oznámení je důchodcům Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ) zasíláno vždy na přelomu prosince a ledna.
Valorizační oznámení v elektronické podobě
Podle České správy sociálního zabezpečení budou pověření úředníci nově důchodcům zasílat valorizační oznámení primárně v elektronické formě. Lidé přitom budou moci novou výši zjistit dvěma způsoby.
- Prvním způsobem bude datová schránka fyzické osoby, která slouží k elektronické komunikace se státem a všemi jeho institucemi. To ovšem pochopitelně půjde pouze u jedinců, kteří ji mají zřízenou, případně si ji do roka zřídí.
- Druhou možností bude online služba ePortálu ČSSZ. K tomu se bude nutné přihlásit, a to pomocí elektronického občanského průkazu, mobilním klíčem eGovermentu, skrze Identitu občana NIA ID, bankovní identitou či přes účet MojeID.

Papírová podoba není úplné pasé
Ačkoli se dle všeho výše zmíněného v oblasti valorizačních oznámení přechází primárně na elektronickou formu, i nadále jej bude možné dostávat v tištěné podobě. Učinit to je možné opět dvěma způsoby, z nichž je ovšem pouze jeden zdarma.
- Důchodci bude oznámení o zvýšení důchodů vytištěno úředníky přímo na jakékoli správě sociálního zabezpečení. Nutností tak bude zajít na pobočku ČSSZ.
- Nadále zůstává možnost zasílání poštou. V takovém případě to ovšem bude za poplatek, a to podle ceníku České pošty. Poplatek se ovšem nebude vztahovat na důchodce narozené před rokem 1955.
Na tomto místě musíme doplnit, že doručení na adresu bude možné pouze po podání žádosti. Tu bude nutné podat s předstihem, jinak se bude týkat až valorizačního oznámení v následujícím roce.
„Žádost musí být správě sociálního zabezpečení doručena nejpozději tři měsíce před měsícem, ve kterém proběhne valorizace. To znamená při lednové valorizaci nejpozději do 30. září předcházejícího roku. Pokud žádost ČSSZ obdrží později, bude se žádost vztahovat až k další valorizaci v pořadí,“ uvádí na svém webu samotná Česká správa sociálního zabezpečení.

Změna k dobrému, nebo naopak?
Posílání oznámení o zvýšení důchodů elektronickou poštou se zdá logickým krokem, pokud chce stát šetřit. Náklady na papírová oznámení nejsou úplně malé a dokonce se šplhají do milionů. Na druhou stranu se už začínají ozývat kritické hlasy, které nejsou s takovou změnou příliš spokojené.
„Už nám na to přišly první stížnosti,“ uvedla pro Denik.cz Lenka Desatová, předsedkyně Rady seniorů. „Většina seniorů totiž stále nemá přístup k internetu. A ti, kteří jej mají, často nemívají zřízenou bankovní identitu. Nebo jsme se setkali s tím, že ji sice měli, ale ani o tom nevěděli. Zjistili jsme to v poradně až ve chvíli, kdy jsme jim ji chtěli pomoci založit,“ doplnila.
Mohlo by vás zajímat: bližší informace ohledně valorizačního oznámení naleznete v tomto letáku. Ten vydala přímo Česká správa sociálního zabezpečení a nacházejí se v něm i konkrétní příklady.