Miliony seniorů v Česku čeká překvapení. Objev neznámého přinese pozitivní změny
Technologie hýbou světem a jejich přínosy jsou stále větší. V novém roce čeká spoustu novinek i seniory, kteří budou profitovat ze změn k lepšímu. Technologie jim usnadní jednání s úřady, návštěvy lékařů i vyřizování léků. Nebudou tak muset ani opustit domácnost.
Seniory už v předchozích letech čekalo plno inovací, které pomáhaly ke zlepšení jejich života a pomáhaly s důstojným stárnutím. V roce 2025 budou tyto novinky pokračovat a postupně se „zabydlí“ v domácnostech starých lidí, aby jim zjednodušovaly každodenní činnost, braní léků, pomáhaly s přípravou jídla, usnadnily prohlídku u lékaře atd.
Jelikož se jedná především o novinky související s rozvojem technologií, bude nezbytné také seniory připravit na práci s chytrými aplikacemi, mobilními telefony apod. K tomu slouží různé bezplatné kurzy, které pomáhají s využíváním počítačů, používáním bankomatů, platebních karet a s využitím internetového bankovnictví. Senioři ale mohou využívat i kurzy výtvarného umění, jógy, navštěvovat kluby seniorů a účastnit se různých setkání, která pomohou odbourat jejich izolaci. Mnoho seniorů totiž žije o samotě a často na ně nemá čas ani nejbližší rodina.
Zjednodušený přístup k veřejným službám
Novinky, které mají zjednodušit přístup k veřejným službám, se objevily již v roce 2024. V tomto roce by mělo pokračovat jejich rozšíření i mezi seniory. Cílem je naučit je tyto inovace využívat a ulehčit jim tak život. Spadá sem např. mobilní aplikace Portál občana, který má za cíl zjednodušený přístup k veřejným službám pomocí mobilních telefonů. Účelem je i to, aby byla aplikace dostatečně jednoduchá na využívání i pro seniory, kteří často s mobilními aplikacemi nepřijdou vůbec do styku. Proto ji také senioři testovali.
Další novinkou je Klientská zóna Jenda. Jedná se o nástroj Ministerstva práce a sociálních věcí, který shromažďuje data o občanech, jejich domácnostech a usnadňuje komunikaci s externími partnery. Sem spadají třeba poskytovatelé energií, banky, pojišťovny a další instituce. Jde o to, aby měli lidé informace dostupné okamžitě a nemuseli trávit dlouhé hodiny na úřadech.
Telemedicína a online konzultace
Obrovské novinky se chystají i v (tele)medicíně. Senioři získají lepší podporu a jejich zdraví bude lépe monitorováno. Telemedicínu můžeme chápat jako dálkový přenos informací o zdravotním stavu pacienta k lékařům. Dá se tak sledovat jejich puls, tlak a další důležité hodnoty. Pomoci by k tomu měly nejen telefony a možnost videohovorů, ale i chytré aplikace a bezdrátové nástroje. Lékaři tak mohou vyšetřit pacienta na dálku, aniž by musel do ordinace. Bude to velká pomoc nejen pro seniory s horší pohyblivostí, ale i pro ty, kteří musí ke svým lékařům dojíždět z daleka. V době chřipek a viróz nebude hrozit, že se v ordinaci či čekárně nakazí. Lékař bude moci vzdáleně poskytnout zdravotnické služby, včetně konzultace po telefonu.
K dálkovému sledování pacientů budou sloužit také chytré hodinky a náramky, které budou mít za úkol sledovat jejich zdravotní parametry. Tak bude sledován např. tlak pacienta nebo informace o hladině cukru v krvi.

Novinkou budou i pečující roboti. Jedná se o robotické asistenty, kteří připomenou, kdy si mají senioři vzít své léky, ale také pomohou s přípravou jídla. Tito roboti jsou ovládáni aplikacemi v chytrých mobilech a pomáhají seniorům s tím, co by jinak museli dělat sociální pracovníci. Ti nemusí jezdit do vzdálenějších vesnic a na odlehlá místa za seniory tak často. Uživatelé se nemusí o nic starat, roboti jsou předem naprogramovaní.
Jak technologie mění život seniorů
Technologie na jedné straně představují velkou pomoc, ale na druhou stranu – není to jen cesta k tomu, jak osamělé lidi ještě více izolovat? Senioři žijící sami často čekají na každou návštěvu, aby si mohli popovídat. Ze stejných důvodů jim obvykle nevadí ani návštěva lékaře. Nyní budou jen zavření doma a komunikovat budou pomocí chytrých zařízení nebo s roboty. Doufejme, že všechny inovace povedou skutečně jen ke zlepšení podmínek a péče o tyto lidi, a ne k jejich sociálnímu vyřazení.
Zdroj: