Český online obchod se propadl. Je to skoro tak hrozné jako v covidovém roce 2020. Blýská se však na lepší časy
Válka na Ukrajině pokračuje, podnikatele i koncové uživatele ovlivňují stoupající inflace i vysoké ceny energií. Strádá i český e-commerce, který poprvé v historii zaregistroval propad v tržbách. Takzvaní velcí kamenní hráči však slaví úspěch, uvádí server BusinessInfo.cz. Největší e-shopy mají na svědomí 90 procent všech obratů v e-commerce.
Data společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ukazují, že internetový prodej v roce 2022 klesl o 12 procent. Nejhorší to bylo v prvním kvartálu, kde majitelé online obchodů pocítili až 25% meziroční propad.
Obrat celého odvětví e-commerce se propadl z 223 miliard na 197 miliard korun. Pořád je to však lepší než rok covidové pandemie 2020, oproti tomuto katastrofálnímu období celkové tržby stouply o necelou miliardu korun. „Když ale uvážíme, jak velké poklesy zažívala e-commerce v prvních kvartálech minulého roku, tak můžeme říct, že se situace na trhu stabilizovala,“ tvrdí Matěj Kapošváry, generální ředitel společnosti Shopsys. Podle něj bude online prodej neustále posilovat.
Tržby celého online odvětví se zvýšily o pouhé půl procento oproti zničujícímu roku 2020, velcí kamenní hráči si však výrazně přilepšili. Jejich tržby vzrostly oproti roku 2020 o celých 15 procent, uvádí server Kurzy.cz. E-shopy velkých kamenných hráčů rostou daleko rychleji, než ostatní e-shopy, hlavně díky silnější značce a většímu povědomí,
Zdroje: BusinessInfo.cz, kurzy.cz