Čechům se vrací chuť podnikat, loni přibylo stejně firem jako rok před covidem

Přidat na Seznam.cz

Čechům se loni vrátila ochota rozjíždět nové firemní podnikání. Počet nových společností se v roce 2021 vrátil na předcovidovou úroveň. Celkem vzniklo téměř 30 tisíc podniků, o desetinu více než v roce 2020, píše portál BusinessInfo.cz.

Během loňského roku vzniklo v České republice přesně 29 835 obchodních společností, což je o 2 600 více než v roce 2020. Počet nově založených podniků se tak po poklesu v roce 2020 vrátil na úroveň z roku 2019.

Za uplynulých dvanáct měsíců zároveň zaniklo 14 419 firem, meziročně o 1 688 méně a současně nejméně za poslední tři roky. Příznivě díky tomu vyznívá i pohled na čistý přírůstek firem v tuzemsku (o 38 %). V absolutních číslech jde o nárůst o 4 288 na celkových 15 416 obchodních společností. Vyplývá to z analýzy, kterou provedla společnost CRIF na základě dat portálu www.informaceofirmach.cz.

Rozhodne, jak se naučíme žít s covidem

„To, že se počet nových firem tak rychle vzpamatoval a vrátil se téměř na úroveň roku 2019, je velmi dobrá zpráva. Zvlášť, pokud si uvědomíme, že mezi lety 2017 a 2019 vznikalo v Česku vůbec nejvíce obchodních společností od začátku vzniku samostatné České republiky. Co se bude s ochotou lidí zakládat nové podniky dít v tomto roce, je těžké odhadnout. Záleží na tom, jakým tempem poroste ekonomika, jakou perspektivu budou lidé v podnikání vidět a obecně, jak se naučíme žít s covidem,“ říká Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.

Naopak počet zaniklých společností by podle Kameníčkové mohl začít opět růst. „Lonský rok byl zajímavý mimo jiné tím, že po šesti letech nepřetržitého růstu počtu zaniklých společností jejich počet překvapivě klesl. Další pokles však vzhledem k rizikům, se kterými se letos budou muset společnosti vypořádat, není příliš pravděpodobný,“ vysvětluje Věra Kameníčková.

Polovina firem vznikla i zanikla v Praze

V roce 2021 vzniklo nejvíce obchodních společností v Praze (14 169), v Jihomoravském (3 761) a ve Středočeském kraji (2 205). Nejméně potom v Karlovarském kraji (363) a na Vysočině (578). V žebříčku zaniklých firem opět vede Praha (7 363), následovaná Jihomoravským krajem (1 361).

Praha je tradičně centrem podnikání a tato čísla nejsou podle CRIF nijak překvapivá. Vypovídající jsou spíše percentuální přírůstky.

Meziročně přibylo nejvíce nových obchodních společností v Pardubickém kraji (+23 %), dále v Karlovarském (+19 %) a v Jihočeském kraji (+16 %). Naopak pokles nových společností zaznamenaly Liberecký a Královéhradecký kraj (úbytek o osm respektive čtyři procenta).

Počet zaniklých firem se zvýšil pouze v Královéhradeckém kraji (+ 8%). V Jihomoravském kraji se stav meziročně nezměnil. Ve všech ostatních krajích počet končících společností klesl.

Vzhledem k nárůstu vzniklých obchodních společností a poklesu těch zaniklých se v uplynulém roce výrazně zvýšil jejich vzájemný poměr. Na 10 zaniklých loni připadlo 21 nově vzniklých. V roce 2020 to bylo pouze 17 a v roce 2019 celkem 19 společností.

Obchod v mínusu, strádalo i ubytování a stravování

Pokud jde o jednotlivá odvětví byznysu, vývoj kopíroval situaci kolem pandemie a s tím souvisejícími vládními restrikcemi, které se nejvíce dotkly ubytování a gastronomii.

Nejvíce firem loni vzniklo v odvětví nakládání s nemovitostmi, a to 6 088. Následoval obchod s 4 434 novými společnostmi a zpracovatelský průmysl, kde vzniklo 3 086 společností. Nejvíce společností zaniklo v obchodu (4 877), v nakládání s nemovitostmi (2 936) a v profesních, vědeckých a technických činnostech (1 783). Obchod se stal jedinou sledovanou kategorií, u níž v roce 2021 vzniklo méně firem než jich zaniklo.

Nejvyšší meziroční nárůst vzniklých obchodních společností zaznamenalo zemědělství, lesnictví a rybářství, kde vzniklo o 48 % firem více než o rok dříve. Naopak v ubytování a stravování klesl počet nových společností o pětinu (18 %). Šlo navíc o jediné odvětví, kde se počet nových firem meziročně snížil.

Ze všech zaniklých obchodních společnosti fungovala polovina na trhu 16 a více let, nejnižší podíl (8%) vykázaly společnosti, které byly na trhu méně než 6 let.

Zdroj: BusinessInfo.cz