Balíkovna je na prodej. Česká pošta chce 4 miliardy
Česká pošta hledá kupce pro svůj jediný ziskový podnik, chce za něj miliardy korun. Chystá najít poradenskou službu, která jí pomůže s prodejem Balíkovny. Celý proces by měl být dokončen do jednoho roku. Očekávaný výnos nepřesáhne čtyři miliardy korun, ale může být i podstatně nižší, píše server e15.
„Záleží na předmětu transakce. Víme, kolik potřebuje Česká pošta, a pak je otázka, co všechno jsme ochotni do transakce zahrnout,“ vysvětlil strategii prodeje Miroslav Štěpán, ředitel České pošty, v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Výnosy z prodeje chce Česká pošta investovat do modernizace svých poboček.
Česká pošta chce mít zisky z budoucí samostatné Balíkovny
„Aby to mělo pro investora význam, bavíme se o majoritním podílu, klidně až stoprocentním,“ poznamenal Štěpán.
Balíkovna, která zaměstnává 5,5 tisíce lidí, investovala v posledních letech stovky milionů korun do udržení své pozice na velmi konkurenčním trhu. Letos plánuje další expanzi a do konce roku chce rozšířit svou síť 8,5 tisíce obslužných míst o dalších 1 500 boxů.
Prodej získává podporu i na ministerstvu financí. Případný výnos z Balíkovny by podle ministra Stanjury znamenal prostředky pro Českou poštu, aby se nemusely hledat dodatečné zdroje ve státním rozpočtu.
Vedení pošty i po případném prodeji plánuje spolupráci s novým vlastníkem. Očekává zisk ze svozu, zpracování a doručování komerčních balíkových zásilek.

Kdo zachrání chřadnoucí podnik?
Podle Štěpána by o Balíkovnu mohli mít zájem především konkurenti. Portfolio potenciálních zájemců je ale široké. Zda se bude jednat o českého partnera nebo někoho ze zahraničí, zatím není jasné.
Dlouhodobě ztrátové hospodaření České pošty by se díky prodeji Balíkovny mělo zlepšit. Transformovaný podnik by měl být nejpozději do roku 2026 výnosný. Za rok 2023 vykázala ztrátu 774 milionů korun. Letošní plán počítal s vyrovnaným hospodařením.
Zdroj: e15