Agentura CzechTrade chce více podpoří import. Cílem je pomoci firmám s nedostatkem surovin

Přidat na Seznam.cz

Mnoho českých exportérů se začíná potýkat s problémy ve výrobě. Je to následek probíhající války na Ukrajině a výpadků dodávek strategických komponentů a surovin z Ukrajiny, potřebných pro kompletaci výrobků určených pro zahraničí trhy. CzechTrade chce tyto potíže řešit, informuje BusinessInfo.cz

Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade připravila projekt Podpora importu pro rozvoj exportu, který má pomoci tuzemským exportérům s nalezením náhradních dodavatelů. Využívá k tomu svou síť zahraničních kanceláří působící v 57 zemích.

„Naším cílem je pomoci firmám vyhledat nové dodavatele chybějících surovin, které k nám byly importované z Ukrajiny před vypuknutím války a které nyní na našem trhu chybí. Například konkrétní požadavek jsme obdrželi od Elektrotechnické asociace České republiky v souvislosti s výpadkem dodávky magnetodynamických plechů, měděných drátů a hliníkových housek. Tyto položky jsou důležité pro tuzemské firmy při výrobě komponent do motorů,“ říká generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal.

Jak najít nové dodavatele?

Přerušení dodávek je pro firmy výraznou komplikací a musejí se tak poohlížet po dodavatelích v jiných zemích. Exportéři, kteří si přejí, aby jim CzechTrade pomohl s výběrem náhradního dodavatele, se mohou zapojit vyplněním jednoduchého formuláře na stránkách agentury. Ve formuláři, mimo jiné, upřesní, jakou surovinu, materiál či komponentu poptávají a v jakém množství, včetně dodacích lhůt. Díky tomu agentura vyhodnotí možnosti a následně najde řešení.

Dříve byla jedním z rozhodujících kritérií pro výběr dodavatele cena; nyní to již neplatí. „Setkáváme se s tím, že čeští výrobci nemají problém s nákupem dražších surovin. Situace je pro ně po výpadku dodávek z Ukrajiny opravdu nepříjemná, a proto vítají možnost nakupovat zboží od náhradního dodavatele, i kdyby to v některých případech znamenalo vyšší cenu,“ komentuje Radomil Doležal.

Pomoc firmám vyvážejících do Ruska a na Ukrajinu

V souvislosti s válkou spustil CzechTrade na začátku března také krizové poradenství pro české exportéry působící na Ukrajině a v Rusku. V rámci něho připravuje firmám náhradní exportní plán. Celkový objem exportu na zmíněné trhy loni dosáhl 128 miliard korun. Jedná se sice pouze o 2,6 % celkového českého exportu, ale pro některé české společnosti jsou tyto trhy klíčové.

CzechTrade se také podílí na programu Export pro obnovu Ukrajiny. „Analyzujeme možnosti českých firem a jejich konkrétní zájem o export na Ukrajinu. Zároveň monitorujeme poptávky přímo z Ukrajiny. Od počátku konfliktu jsme zpracovali poptávky od Velvyslanectví Ukrajiny v Praze a státní správy na montované budovy pro uprchlíky, potravinové balíčky nebo bublinkové fólie pro izolaci objektů a přepravu raněných. Podnikatelský sektor poptává výrobu svařovaných konstrukcí, školicí laboratorní panely pro inženýrské obory nebo komponenty pro garážová vrata,“ vyjmenovává Radomil Doležal. CzechTrade na projektu spolupracuje s Ministerstvem průmyslu a obchodu, agenturou CzechInvest a dalšími partnery.

Zdroj: BusinessInfo.cz