Superlevné Temu čelí protestům. „Je nemožné si vydělat.“
Temu, vlastněné čínským e-commerce gigantem PDD, čelí novému problému. Vzpoura nezávislých obchodníků z Číny, kteří prodávají své produkty na této populární alternativě k Amazonu. Protest zdůrazňuje množství problémů, kterým Temu čelí při pokračující ambiciózní a nákladné globální expanzi, píše CNN.
Prodejci prý nedostávají zaplaceno
Temu funguje jako online obchod, který nabízí zboží za snížené ceny od samostatných prodejců. Podle výzkumné firmy Marketplace Pulse je více než 100 000 z nich založeno v Číně. Podle videí pořízených jedním z protestujících demonstranti skandovali slogany požadující své peníze. Několika z nich se podařilo dostat se do kanceláře a uspořádat tam sit-in. Atmosféra, i když hlučná a napjatá, byla pokojná.
Dva dodavatelé, kteří si přáli zůstat v anonymitě z obavy před odvetou, řekli CNN, že protestovali kvůli „nepřiměřeně vysokým“ pokutám. Ty Temu uvaluje za špatný zákaznický servis. Patří sem opožděné dodávky, nepřesné popisy produktů nebo zaslání špatných produktů. Čtyři prodejci, s nimiž CNN mluvilo, uvedli, že pokuty se pohybovaly od jedné do pěti násobků velkoobchodní ceny produktu.
Jeden z nich, který prodává domácí potřeby, dále tvrdil, že platforma údajně zmrazila přibližně dva miliony jüanů (skoro 6,5 milionu korun) z dokončených prodejů. Chtěl je vybrat na vyplácení mezd a dalších nákladů na provoz svého podnikání. Uvedl, že Temu jej informovalo, že jeho produkty „porušily pravidla“, ale že neřekli, proč.
„Jsem teď opravdu zoufalý. Opravdu lituji (že jsem se na platformu přihlásil),“ řekl v rozhovoru.
„Zmrazené“ výdělky
CNN viděla screenshoty z účtu prodejce na Temu, které ukazovaly, že celkem necelé dva miliony jüanů byly skutečně nedostupné pro výběr.
Mluvčí Temu uvedl, že prodejci odmítli řešit spory prostřednictvím obvyklých arbitrážních a právních kanálů uvedených ve smlouvách.
„Situace je stabilní a společnost aktivně pracuje s obchodníky na nalezení řešení,“ řekl.
Popularita je neuvěřitelná
S tagline „nakupujte jako miliardář“ spustilo Temu v USA v září 2022. Rychle získalo popularitu s produkty jako plavky za 6,50 dolarů (150 korun) a pinzety na obočí za 90 centů (20 korun). O několik měsíců později se dostalo do médií, když si objednalo reklamu během Super Bowlu.
Od svého spuštění má aplikace Temu více než 600 milionů stažení. Byla osmá nejstahovanější aplikace na světě minulý rok a stále je číslem jedna v USA. V posledním roce se agresivně rozšířila v Latinské Americe, na Blízkém východě a v jihovýchodní Asii.
Abe Yousef, analytik v Sensor Tower, řekl CNN, že v krátkodobém horizontu se Temu pravděpodobně více soustředí na marketing k spotřebitelům než na marže, což je strategie, která dobře fungovala pro Amazon a Wayfair.
Aby přilákalo nakupující, nabízí zdarma dopravu, bezplatné vrácení do 90 dnů a úpravy cen do 30 dnů. Shein nabízí srovnatelné podmínky.
Miliardové zisky platformy a mizivý výdělek prodejců
Goldman Sachs v červnu uvedl, že očekává, že Temu v roce 2024 vygeneruje 45 miliard dolarů v hrubé hodnotě zboží, což je nárůst z 18 miliard dolarů v minulém roce a přibližně 300 milionů dolarů v roce 2022.
Ivy Yang, čínská tech analytička a zakladatelka konzultační firmy Wavelet Strategy, řekla, že robustní expanze Temu vytvořila „nerovnováhu“ v incentivačním systému. Spotřebitelé chtějí lepší, levnější zboží rychleji, zatímco prodejci chtějí prodávat více s vyššími maržemi a Temu chce vidět opakující se příjmy, aby ospravedlnilo svou obrovskou investici do marketingu.
„Nespokojenost se hromadila už nějakou dobu a konečně dosáhla bodu zlomu. Prodejci toho mají dost,“ řekla. „Jsou rozhořčeni nedostatkem transparentnosti a komunikace ohledně vysokých pokut … a drtivou realitou, že je téměř nemožné vydělat na Temu zisk.“
Společnost toto zpochybnila, přičemž uvedla, že většina obchodníků na platformě zažívá úspěch a těží ze zvýšeného prodeje a pozitivní zpětné vazby od zákazníků.
„I když jsou pokuty nezbytné k udržení kvalitního trhu, jsme odhodláni k férovému řešení sporů,“ uvedl mluvčí Temu.
Zdroj: CNN