Společnost Red Bull se stává nejhodnotnější firmou v Rakousku
Salcburský výrobce energetických nápojů má téměř stejnou hodnotu jako zbytek firem v první desítce dohromady. OMV a Swarovski jsou ve ztrátě, jak o tom píše deník Derstandard.
Na vrcholu žebříčku nejhodnotnějších rakouských značek v roce 2024 zůstala situace nezměněná. Podle nejnovější studie European Brand Institute (EBI) vede stále výrobce energetických nápojů Red Bull, následovaný herní skupinou Novomatic a maloobchodním řetězcem Spar. Značky ÖBB a Erste Group si oproti roku 2023 polepšily o jednu příčku, obsazují nyní čtvrté a páté místo. Naopak společnost Swarovski klesla o dvě místa a skončila na šesté příčce.
Největší růst zaznamenala herní skupina Novomatic
Hodnota deseti největších rakouských společností dosahuje 38,2 miliardy eur (přiblížně 996 miliard korun), přičemž téměř polovinu této částky tvoří Red Bull s 18,9 miliardami eur (přibližně 448 miliard korun). Red Bull je jedinou rakouskou firmou, která se umístila v globálním žebříčku Top 100. V roce 2023 prodala po celém světě přes dvanáct miliard plechovek a její tržby poprvé překročily deset miliard eur (přibližně 248 miliard korun). Nejvýraznější růst zaznamenala herní skupina Novomatic, jejíž hodnota vzrostla ve finančním roce 2023 o 8,7 % na 3,7 miliardy eur (přibližně 92 miliard korun). Vedle provozování heren, sázkových kanceláří a online služeb se také zvýšil prodej hracích automatů a souvisejících technologií.
Spar, třetí velký maloobchodní gigant, zaznamenal silný finanční rok se značným růstem tržeb. V minulém roce úspěšně získal podíly na trhu od konkurence v potravinářském sektoru a zvýšil hrubé tržby na 9,88 miliardy eur (přibližně 243 miliard korun). Růst byl zejména podporován rostoucím zájmem spotřebitelů o vlastní značky v době inflace. Celkový zisk skupiny včetně dceřiné společnosti Hervis specializující se na sportovní prodej a provozovatele nákupních center Ses (Spar European Shopping Centers) však klesl o 16 % na 221 milionů eur (přibližně 5 miliard korun) kvůli vysokým nákladům na energie a zaměstnance.
Naopak, Swarovski a OMV zaznamenaly ztráty. Křišťálová skupina Swarovski, která prochází rozsáhlými změnami, se kvůli nízkému růstu propadla o dvě místa a nyní se nachází na šestém místě žebříčku. OMV, která se zabývá výrobou minerálních olejů a chemikálií a čelí kritice za dlouhodobé dodávky plynu s Ruskem, zůstává na devátém místě, ale její hodnota značky klesla o patnáct procent.
Pierer Mobility se však dokázala prosadit v první desítce. Výrobce motocyklů vytlačil z žebříčku XXXLutz díky silnému růstu značky o 8,5 procenta a nyní se řadí mezi nejhodnotnější rakouské společnosti.
Zdroj: Derstandard