Pronajímatelé letadel čelí velkým odpisům kvůli ukrajinské krizi
Zahraniční pronajímatelé, kteří vlastní více než 400 letadel v hodnotě přesahující 9 miliard eur, tedy zhruba 222 miliard Kč pronajatých ruským leteckým společnostem, mají do dnešního dne možnost vypovědět smlouvy v rámci sankcí EU. Uvedl to deník RTE a deník Euronews.
Mezi těmito letadly jsou desítky letadel, která vlastní velké leasingové společnosti se sídlem v Irsku. Zdá se však stále pravděpodobnější, že většina těchto firem mnoho svých letadel zpět nedostane.
To znamená, že dotčené společnosti budou čelit vyhlídce odpisů hodnoty majetku letadel nebo budou muset uplatnit pojistné nároky, což by mohlo trvat dlouho bez záruky úspěchu.
Mezi pronajímatele se sídlem v Irsku, kteří mají letadla v Rusku, patří společnosti AerCap, SMBC Aviation Capital a Avolon.
Společnost Avolon ukončila všechny své leasingové smlouvy s ruskými leteckými společnostmi, ale podařilo se jí získat zpět pouze čtyři ze 14 letadel.
Společnost SMBC Aviation Capital má u ruských leteckých společností pronajato 34 letadel v hodnotě přibližně 1,3 miliardy dolarů, tedy okolo 29 miliard Kč. Společnost vydala oznámení o ukončení všech svých leasingových smluv v Rusku a tvrdí, že plně dodržuje všechny sankce.
„Společnost SMBC Aviation Capital nadále pečlivě sleduje vývoj na Ukrajině a jedná se všemi příslušnými orgány,“ uvedl její mluvčí.
„Podnik bude plně dodržovat všechny příslušné sankce a vydal oznámení o ukončení všech nájemních smluv s ruskými leteckými společnostmi.“
Největší expozici má společnost AerCap, která má u ruských a ukrajinských leteckých společností pronajato 152 letadel v hodnotě 2,1 miliardy eur, což dělá v přepočtu okolo 52 miliard Kč.
Irská republika i Bermudy, tedy dvě země, v nichž je většina letadel registrována, na ně pozastavily platnost osvědčení o letové způsobilosti. To by za normálních okolností znamenalo, že letadla nemohou létat. Uvádí se však, že většina z nich je nadále používána na vnitrostátních linkách v Rusku.
Ruský parlament nedávno změnil zákon a umožnil převést registraci letadel do vlastního registru, přestože mezinárodní pravidla dvojí registraci nepovolují, informuje deník Euronews.
Minulý týden Rusko uvedlo, že více než polovina letadel v zahraničním vlastnictví pronajatých ruským leteckým společnostem již byla převedena do vlastního registru, zatímco 78 dalších bylo zabaveno v zahraničí.