Automobilka MAN oznamuje zkrácenou pracovní dobu až pro 11 000 zaměstnanců v Německu
Kvůli válce na Ukrajině klesá výroba kabelových svazků, což pociťuje celý automobilový průmysl. Postižen je zejména výrobce nákladních automobilů MAN, kde budou lidé několik týdnů pracovat na zkrácený úvazek, informuje deník Der Spiegel a portál Automobile Industrie.
Výrobce nákladních automobilů a autobusů MAN je kvůli válce na Ukrajině postižen několikatýdenním výpadkem výroby. To znamená zkrácený pracovní úvazek pro přibližně 11 000 zaměstnanců v Německu, oznámila společnost ve středu (30. dubna). Kromě toho se to týká i blíže neurčeného počtu zaměstnanců v zahraničí. Společnost, která je součástí koncernu VW, zaměstnává po celém světě přibližně 34 000 lidí, z toho 14 000 v Německu, informuje Automobile Industrie.
Kromě toho se výkonná rada hodlá po dobu následujících tří měsíců vzdát části svého platu.
Podle společnosti MAN již od 14. března probíhá odstávka v závodech na výrobu nákladních automobilů v Mnichově a Krakově a významné odstávky v závodech v Norimberku, Salzgitteru a Wittlichu. Důvodem je skutečnost, že dodavatelé kabelových svazků nejsou schopni vyrábět ve svých ukrajinských závodech nebo jen ve velmi omezené míře.
Nelze dodržet dodací lhůty
Jak společnost vysvětlila, hrozí „několikatýdenní odstávka výroby nákladních automobilů a výrazné snížení výroby ve druhém čtvrtletí“. Proto nebylo možné dodržet dohodnuté dodací lhůty. Zákazníci mohli své objednávky zrušit. Ti, kteří svůj nákladní vůz stále naléhavě potřebují, musí počítat s vyššími cenami. „Zároveň dostanou možnost zadat objednávku za nových podmínek,“ vysvětlila společnost.
Naopak výroba autobusů „nebyla významně ovlivněna“, uvedl MAN, který je součástí koncernu VW. V roce 2020 společnost, která se již dříve ocitla v krizi, oznámila záměr zrušit tisíce pracovních míst.
Podle Německého svazu automobilového průmyslu (VDA) průmysl v posledních týdnech silně trpěl nedostatkem dodávek v důsledku války, poté co již covid krize vyčerpala zásoby. Podle VDA jsou evropským výrobcům dodávány kabelové svazky především z Ukrajiny. Kvůli válce však musel německý výrobce Leoni dočasně zastavit výrobu v ukrajinských závodech. Mezitím se výroba opět rozběhla.
Zdroj: Der Spiegel, Automobile Industrie