Konec spalovacích motorů se odkládá
Nadšení pro elektromobily pomalu opadá a automobilky začínají odkládat plány na ukončení výroby vozů se spalovacími motory. Pro Automotive News Europe to uvedl Ford a další automobilky se vyjádřily podobně. Podle serveru Top Gear vidí řada společností šanci spíše v hybridech.
Ačkoli například Škoda Auto nikdy přesně neuvedla termín, kdy přejde výhradně na elektromobily, očekávalo se, že tento přechod proběhne brzy. Plány automobilky stále počítají s uvedením až čtyř nových elektrických modelů do roku 2026. Přesto však prodloužila výrobu malých modelů Fabia, Scala a Kamiq až do roku 2030, ačkoli původně měly skončit mnohem dříve.
Šéf Škoda Auto Klaus Zellmer v rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl, že firma reaguje na požadavky spotřebitelů. Elektrifikace se podle něj zpomalila a poptávka po malých vozech se spalovacími motory je stále vysoká. Pokud by Škoda tyto vozy nenabídla, spotřebitelé by se obrátili na jiné výrobce.
Po razantním nástupu se poptávka po elektromobilech v Evropě zastavila. Analytická společnost Jato Dynamics hlásí meziroční zpomalení růstu nebo dokonce pokles prodejů elektrických aut. Za první pololetí tohoto roku se prodalo necelých 950 tisíc elektromobilů, což je pouze o dvě procenta více než loni.
V některých zemích se změnila dotační politika, například v Německu už nejsou poskytovány žádné pobídky na nákup elektromobilů. Dále lze očekávat růst cen nejlevnějších bateriových aut kvůli evropským dovozním clům na čínské modely.
Ford plánuje nadále nabízet vozy se spalovacími motory i po konci dekády, pokud o ně bude zájem. Mercedes-Benz investuje více do vývoje spalovacích motorů, aby zůstal konkurenceschopný. Japonské automobilky, jako Toyota, Subaru a Mazda, budou spolupracovat na vývoji nových spalovacích motorů, které budou připravené na elektrifikaci a uhlíkově neutrální paliva.
Francouzské automobilky, jako Renault a Stellantis, spoléhají na hybridní technologie. Korejský Genesis také věří hybridům více než čistým elektromobilům, protože zákazníci o ně projevují větší zájem.
Nedávné volby do Evropského parlamentu jistě také svůj vliv budou mít. Ačkoliv strany podporující Green Deal udržely většinu, posílily i strany, které se staví proti němu. V roce 2026 proběhne revize Green Dealu, která může přinést změny, například v otázce zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory do roku 2035.
Zdroj: Automotive News Europe, Hospodářské Noviny, Top Gear
[seznam-ads id="17618"] [seznam-ads id="17616"] [seznam-ads id="17676"] [seznam-ads id="17675"]