Ford otevřel v Německu závod na výrobu elektromobilů
Automobilka Ford otevřela v pondělí v Kolíně nad Rýnem nový závod na výrobu elektromobilů, do kterého investovala téměř dvě miliardy dolarů (přes 44 miliard korun). V současnosti se pracuje na prototypech a sériová výroba elektromobilů značky Ford by se měla rozjet do konce letošního roku. Výrobní kapacita bude podle plánů společnosti 250 000 vozů ročně.
Prvním vozem, který se v továrně bude vyrábět, je nový plně elektrický Explorer značky Ford vyráběný výhradně pro Evropu. Společnost tento crossover SUV postavený na platformě MEB od VW označuje za svůj čtvrtý elektromobil po modelech Mustang Mach-E, E-Transit a F-150 Lightning. Sportovní crossover má být druhým elektromobilem vyráběným v továrně. Kolínský závod bude mít podle Fordu celkovou výrobní kapacitu 250 000 elektromobilů ročně, uvedl portál The Verge.
V loňském roce společnost uvedla, že do roku 2024 plánuje v Evropě nabízet sedm nových modelů elektromobilů, včetně tří osobních a čtyř užitkových vozů. Celkově doufá, že do roku 2026 prodá na celém kontinentu přes 600 000 elektromobilů a zároveň jich celosvětově vyrobí přes 2 miliony ročně.
Ford tento závod označuje za svůj první uhlíkově neutrální montážní závod na světě a uvádí, že do roku 2035 bude uhlíkově neutrální ve všech svých evropských „závodech, logistice a u přímých dodavatelů“. Předseda představenstva společnosti Ford Bill Ford tvrdí, že kolínský závod na elektromobily bude „jedním z nejefektivnějších a ekologicky nejodpovědnějších závodů v celém odvětví“.
Zřejmým srovnáním pro německý montážní závod společnosti Ford zaměřený na elektromobily je berlínská továrna Gigafactory společnosti Tesla, která byla oficiálně otevřena v březnu 2022. Společnost Tesla údajně za závod utratila 5 miliard eur a získala povolení vyrábět v něm až 500 000 elektromobilů ročně. (Letos podala žádost o zvýšení tohoto limitu na 1 milion ročně). Na konci února se továrna radovala z výroby 4 000 vozů Model Y týdně, což by znamenalo něco přes 200 000 vozů ročně.
Zdroj: media.ford.com, theverge.com