Čína je poprvé světovým šampiónem ve vývozu automobilů. Je na dobré cestě stát se automobilovou velmocí, naneštěstí pro evropské automobilky
Evropským automobilkám začíná konkurovat Čína. Poradenská společnost v oblasti managementu odhaduje, že Lidová republika je „na dobré cestě stát se automobilovou velmocí“. Západní automobilky si tedy možná podřezaly pod sebou větev, když pomáhaly stavět automobilový průmysl v Číně na nohy.
Podle poradenské společnosti AlixPartners se čínské automobilky letos poprvé stanou světovými exportními šampiony. Již v prvním čtvrtletí Čína s 1,07 milionu vyvezených automobilů předstihla Japonsko (954 000 vozů), následované Německem (840 000), Jižní Koreou (750 000) a Mexikem (741 000). Jakožto místo výroby, prodejní trh i vývozce je lidová republika „na dobré cestě stát se automobilovou velmocí“, uvedl v pondělí Fabian Piontek, expert společnosti Alix na automobilový průmysl, uvedl deník Spiegel.
Očekává se, že domácí výrobci vyrobí 10,5 milionu z 20,5 milionu automobilů prodaných v Číně v letošním roce, tedy více než polovinu. Díky elektromobilům se Číňané prosazují i na světovém trhu a dostávají evropské automobilky pod rostoucí tlak na jejich domácí trhy. Světový trh s automobily opět roste, ale mnohem pomaleji, než se očekávalo. Hnací silou jsou USA. „Prodejní čísla v Evropě budou v dlouhodobém horizontu o více než 15 % nižší než v době před nástupem covid-19,“ uvádí studie Alix.
„Éra rekordních zisků západních automobilek se chýlí ke konci,“ píší odborníci z oboru. Na ochlazujícím se světovém trhu s rostoucí konkurencí roste tlak na ziskové marže. Náklady na baterie, které klesají příliš pomalu, budou v příštích třech až pěti letech tlumit rychlejší nárůst prodeje elektromobilů. To brání nákladovým výhodám díky velkému počtu kusů. Náklady na suroviny také opět vzrostly v důsledku rostoucí poptávky z Číny a „nevrátí se na úroveň před pandemií“. Kromě toho rostou kapitálové náklady v důsledku obratu úrokových sazeb, informuje portál Wort.
Odborník na restrukturalizaci společnosti Alix Jens Haas očekává „další konsolidaci v dodavatelském odvětví“. Zadlužení je v současné době na rekordní úrovni, zatímco kapitálové náklady a potřeba peněz na běžný provoz a investice rostou. Šance na realizaci zvýšení cen u výrobců automobilů jsou malé.
Zdroj: wort.lu, spiegel.de, redakčně upraveno