„Vábení“ pro seniory. V mrazu stojí ve frontách a nakonec jsou zklamaní
Všechny obchodní řetězce lákají zákazníky na nízké ceny. Slevové akce představují „vábení“ především pro seniory. Ti mohou aktuálně stát v mrazu ve frontách a nakonec zůstat zklamaní.
Zná to snad každý, kdo se vydal do nějakého obchodního domu hned ráno ještě před „otevíračkou“ v den, kdy byla spuštěna nová slevová akce. Před daným obchodem se často tvoří dlouhé fronty, v nichž stojí převážně senioři. To při současných venkovních teplotách není žádný med. Skutečně tedy starší lidé tímto způsobem ušetří tolik korun? Nebo jsou ve výsledku spíše zklamaní?
Fenomén slevových akcí
Češi na slevy dlouhodobě slyší a obchodníci to pochopitelně velmi dobře vědí. Slevové akce jsou tedy v Česku skutečným fenoménem. Jak vyplývá z dat za minulý rok, až dvě třetiny nákupů se v ČR uskuteční v rámci letákových akcí a dané číslo stále narůstá. V loňském roce konkrétně řetězce nabídly svým zákazníkům 378 tisíc slevových akcí, což je o 13 % více než v roce předešlém.
„Češi slevy milují a obchodníci to vědí. Hned přes 65 % nákupů se u nás uskuteční v rámci letákových akcí a toto číslo stále roste. Je tedy pochopitelné, že se zvyšuje také počet slevových nabídek v řetězcích,“ uvedla Monika Kopčilová, datová analytička Kupi.cz přímo pro web této služby.
Na slevy slyší lidé všech věkových kategorií, nicméně často je vyhledávají právě senioři. Na tom sice může mít podíl ekonomická situace a inflace, daný trend však šlo zaznamenat už dávno předtím. Mezi mnoha lidmi v důchodovém věku patří snaha ušetřit při nákupu ke smyslům života. U mnohých zcela nezávisle na tom, zda mají či nemají peníze. Někteří starší lidé se snaží ostatně ušetřit třeba i na dovolené tím, že si vezou zásoby z domova a vlastně ani neochutnají místní speciality.
Není sleva jako sleva
Některé slevy se mohou zaměřovat přímo na seniory. Předloni kupříkladu spustil řetězec Lidl slevovou akci, při níž mohli ušetřit pouze osoby starší 65 let. Konkrétně se jednalo o desetiprocentní slevu na vejce, pečivo, zeleninu a ovoce. Tato akce někde vyvolala větší zájem, někde naopak menší, nicméně mezi samotnými seniory často nebudila příliš pozitivní dojem. V rozhovorech pro média totiž tehdy uváděli, že 10 % není žádná sleva, protože některé jiné slevové akce dosahují výše 20 až 50 %.

Fenoménem falešných slev
Senioři mohou mít často po vystání dlouhé fronty (nejen) v mrazivých podmínkách dobrý pocit, že to celé za danou finanční úsporu stálo. Jenže obchodní řetězce se při předhánění v různých akcích často uchylují ke slevám falešným. V roce 2024 tak rozdala Česká obchodní inspekce (ČOI) kvůli falešným slevám pokuty obchodním řetězcům v celkové výši 18,6 milionu korun. Mnohdy pro neuvádění relevantních informací o nejnižší ceně daného výrobku.
„Informace o slevě musí obsahovat informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy,“ píše Česká obchodní inspekce přímo na svém webu.

Největším hříšníkem se stal (nejen) v loňském roce řetězec Penny Market, který obdržel pokuty ve výši 5,15 milionu korun. Následovaly řetězce Billa (4,46 mil. Kč) a Albert (2,86 mil. Kč). Nejméně „obdrželo“ Tesco, a to „pouze“ 844 tisíc korun. Stání ve frontě každopádně u některých řetězců k finanční úspoře ani vést nemusí. Dané pokuty navíc působí vzhledem k obratům těchto společností spíše směšně, což by chtěl změnit ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).
„Navýšili jsme rozpočet České obchodní inspekce a podporu spotřebitelských organizací. Před Vánoci jsem jednal s inspekcí o posílení kontrol zaměřených na férovost slev a správné informování spotřebitelů,“ řekl Lukáš Vlček serveru Novinky.cz. „Osobně jsem rozhodně pro využívání horních hranic pokut, zvlášť u opakujících se provinění. Proto se na toto téma v nejbližší době plánuji sejít s ředitelem inspekce i spotřebitelskými organizacemi a budeme řešit, co s tím,“ dodal.