Proč jsou v Česku potraviny tak drahé a jejich cena stále roste? Manažer supermarketu přinesl rozumné vysvětlení
Pokud v minulosti rostla konkurence, znamenalo to snižování cen, což ocenili hlavně spotřebitelé. Současná ekonomika přináší změny a vztah nabídky – poptávky už není tak jednoznačný, jak býval. Předseda představenstva Svazu českých a moravských spotřebních družstev (COOP), Pavel Březina, upozorňuje na klíčové faktory, které konečné ceny zboží ovlivňují. To může vysvětlit, proč v současnosti ani silná konkurence nepomáhá ceny produktů snížit.
V dodavatelských řetězcích rostou náklady
Jak vysvětlil Pavel Březina v Radiožurnálu, jedním z hlavních důvodů těchto změn je, že rostou náklady v celém dodavatelském řetězci. Proto musí obchodníci, potravináři i zemědělci čelit vyšším výdajům. Ty se pak logicky promítnou do cen pro koncové spotřebitele.
„Čekají nás obrovské náklady. Táhne se to už od zemědělství, kde je tlak nejen na snižování množství hnojiv, ale i živočišné produkce. Poptávka přitom spíš roste, a jestli začneme množství produkovaného zboží v Evropě snižovat, asi se pravděpodobně bude dovážet. Nedává to logiku. A samozřejmě to bude ale vytvářet obrovský tlak na cenu výrobků.“
Dopad ekologických opatření
Další faktor, který současnou situaci ovlivňuje, jsou nové ekologické regulace a normy. Ty zvyšují náklady na produkci i na distribuci potravin. Jen zavádění zálohových systémů na obaly a jejich recyklaci investice obchodníků značně zvyšují. Březina tvrdí: „Chystá se nejenom recyklovatelnost, ale třeba i opakované použití obalů, a tohle se zase bude obrovským způsobem propisovat do cen.“

Ceny energií rostou
Také neustále rostoucí ceny energií se propisují do konečných cen zboží. To ovlivňuje všechny články dodavatelského řetězce, od výroby a zpracování až po samotnou distribuci. Díky tomu neustále rostou i ceny zboží na pultech.
Jaký mají rostoucí ceny dopad na spotřebitele?
I když je konkurence mezi obchodníky velmi silná, jen těžko mohou cenu za zboží snižovat. Proto jako spotřebitelé vidíme jen neustále rostoucí ceny zboží, které mnohdy vůbec neodpovídají našim platům. Nákupy tak musíme dobře promýšlet. Mnoho z nás nakupuje skutečně jen to nejnutnější a často i na úkor kvality.
Dá se tedy říct, že i když je konkurence vysoká, nárůst nákladů ve většině oblastí dodavatelského řetězce tak neutralizuje efekt konkurence na trhu. Výsledkem jsou stále vysoké a mnohdy ještě rostoucí ceny na pultech obchodů.
Zdroje: