Stačí špatně napsat jednu věc a úřad vám napaří pokutu. Týká se to každého řidiče
Pokud jste zdědili auto, může to být důvod k radosti i přes veškerý smutek. Nebo se možná chystáte výhodně koupit ojetinu. V obou případech byste si ovšem měli dát pozor, aby vás zdánlivá radost nakonec nevyšla hodně draho.
Byrokracie k rozvinuté lidské společnosti patří. Ostatně už starověký Egypt byl „prorostlý“ úřednickým aparátem, který se staral o chod mocné říše. Na byrokracii se můžeme dívat s mírným či velkým despektem, ale k moderní době zkrátka a dobře patří. Takoví řidiči by si ovšem měli dát pozor. Chyba při přepisu auta je totiž může stát několik desítek tisíc korun. Někdy tak nastává situace, kdy je taková pokuta „mastnější“ než cena samotného dopravního prostředku.

Převod auta do osobního vlastnictví
Automobil může měnit majitele několika způsoby. Ke změně vlastníka často dochází uzavřením kupní smlouvy nebo přechodem vlastnického práva v dědickém řízení. V obou těchto případech je nutné zajistit zápis změny vlastníka silničního vozidla. Žádost by pochopitelně měla být vyplněná správně, ale především včas. Pokud tak totiž neučiníte v zákonem stanovené lhůtě, hrozí vám opravdu tučná pokuta. S vyřízením změny vlastníka auta v registru silničních vozidel tedy v žádném případě neotálejte, může se vám to šeredně nevyplatit.
Předně je nutné si pamatovat, že žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla musíte podat do 10 dnů, a to buď od převodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu, případně od přechodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu či nabytí právní moci rozhodnutí soudu v dědickém řízení. Doporučujeme přitom začít jednat co nejdříve. Pokud totiž onu stanovenou 10denní lhůtu prošvihnete, hrozí vám pokuta ve výši až 50 000 Kč! Rozhodně se tedy nejedná o drobné, ale taková částka pořádně zabolí. Někdy se přitom daná pokuta může týkat vozu, jenž stojí pár desítek tisíc korun.
Upozorňujeme: pokud jste zápis změny vlastníka silničního vozidla nevyplnili správně, tedy především v předepsané lhůtě, ale stále se nic neděje, rozhodně nemusíte mít vyhráno. Existují případy, kdy byla výše zmíněná pokuta udělena i několik let poté, co k nesprávnému převodu došlo. Někdy se tak paradoxně stalo až v době, kdy už bylo dané vozidlo vyřazeno z provozu.

Nezapomeňte řešit povinné ručení
Při prodeji vozidla musí být u provedení převodu buď oba, tedy převodce i nabyvatel, ale úplně postačí, je-li přítomna pouze jedna z těchto osob. Ta nicméně musí mít plnou moc s úředně ověřeným podpisem nebo s uznávaným elektronickým podpisem zastupované osoby. Pokud prodáváte auto a necháte převod na kupujícím, měli byste si dát pozor, zda převod skutečně učinil. Ne, druhá strana vás nutně nemusí chtít nijak poškodit, ale zkrátka a dobře odkládá tento úkon tak dlouho, až ho někdy neučiní vůbec. Lidé jsou zkrátka jen lidé.
Nastalá situace by vás sice nemusela zase tak mrzet, nicméně před úřady budete stále vlastníkem daného automobilu, což pro vás může znamenat spoustu nepříjemností. Existují případy, kdy nový provozovatel vůz za pár tisíc korun po pár jízdách odstavil, ovšem neplatil povinné ručení. To jde ovšem pochopitelně za tím, kdo je zapsán v registru silničních vozidel. Po několika letech jej přitom může čekat dosti nepříjemné překvapení, když zjistí, že úřadům dluží peníze. Dané vozidlo přitom skutečně vůbec nemusí jezdit, ale stále nebylo vyřazeno z provozu.
Doporučujeme: vraťme se ještě na závěr k převodu auta do osobního vlastnictví. Pamatujte, že je to obvykle dosti rychlé a bude vás to stát jen pár set korun. Správní poplatek totiž činí 800 Kč u vozidla s nejméně čtyřmi koly. Vše si tedy pohlídejte, ať vám nepřibudou zbytečné starosti.
Zdroje: Ministerstvo dopravy ČR, Deník, Zákony pro lidi