2. duben – Černý den pro český automobilový průmysl: Trump vymyslel likvidační věc
Americký prezident Donald Trump pokračuje v tom, co považuje za pomoc domácímu průmyslu. Od příští středy začne kupříkladu platit výnos, který se dotkne i České republiky a jejího průmyslu.
Donald Trump je ve Spojených státech amerických u kormidla zhruba dva měsíce a už udělal řadu kroků, pro které jej nemálo lidí kritizuje. Zatímco doposud se dané změny Česka příliš netýkaly, jeho nový výnos ČR už nějakým způsobem zasáhne. Prezident USA totiž oznámil, že uvalí cla ve výši 25 % na dovoz všech automobilů, jež nebyly vyrobeny ve Spojených státech, a to od 2. dubna. Automobilový průmysl přitom patří mezi nejdůležitější odvětví v Česku.
25% cla na dovezené automobily
20% dovozní daň na veškerý dovoz z Číny či 25% cla na Mexiko a Kanadu – takové kroky prozatím učinil Donald Trump za dobu, co je v úřadu amerického prezidenta. Ačkoli části cel pro Kanadu a Mexiko byly následně pozastaveny, od příštího týdne k nim přibudou 25% cla na dovoz automobilů do USA. Americký prezident argumentuje tím, že Evropská unie uplatňuje 10% clo, zatímco Spojené státy jej mají pro dovoz osobních aut čtyřikrát nižší. Jeho krok se mu tedy zdá logický, protože cizí země údajně berou USA bohatství.
„Zahraniční automobilový průmysl, podporovaný nespravedlivými dotacemi a agresivní průmyslovou politikou, expandoval, zatímco výroba v USA stagnovala,“ uvedl Bílý dům.

Dopady na světový průmysl
Světový průmysl Trumpovy poněkud zmatečné kroky právě nevítá, zvlášť když jsou podpořeny hrozbami a následně zase odvolávány. Co se týče automobilového průmyslu, Spojené státy jsou zemí, která v roce 2024 dovezla osobní automobily v hodnotě 220 miliard dolarů, což je v přepočtu cca 4,6 bilionu korun. Nový výnos může zasáhnout země, které do USA auta dovážejí. Patří mezi ně především Mexiko, Kanada, Německo, Japonsko a Jižní Korea.
Ačkoli se zdá, že Trump tímto krokem domácímu průmyslu prospěje, ve skutečnosti to tak být vůbec nemusí. Od 3. května se navíc mají cla týkat rovněž dovozu autodílů. Dané změny by za Atlantikem mohly výrazně zvýšit cenu automobilů, přičemž zároveň finančně zatíží výrobce závislé na zahraničních dodavatelských řetězcích. K dispozici navíc nemusí být dostatek náhradních dílů. Je tedy možné, že Trump své stanovisko přehodnotí nebo opět dojde k jeho časově omezenému odvolání.
„Jak jsem již řekl dříve, cla jsou daně – špatné pro podniky, horší pro spotřebitele v USA i v Evropské unii. Toto oznámení nyní posoudíme spolu s dalšími opatřeními, která USA plánují v příštích dnech,“ reagovala na Trumpovy kroky předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Dopady na český průmysl
Pro automobilový průmysl se může jednat o další otřes, který započala již pandemie covidu-19 a hospodářská recese. Dopad aktuálních cel přitom bude rovněž dosti velký. V rámci EU tvoří automobilový průmysl celkem 7 % HDP, což platí i pro Českou republiku. Na druhou stranu je nutné doplnit, že výnos zasáhne spíše jiné země. Americký trh totiž není pro Čechy v tomto odvětví zase tak zásadní. To nicméně neznamená, že se jich dané zvýšení cel vůbec nedotkne. Ve skutečnosti dotkne.
Z České republiky se sice takřka žádné automobily do Spojených států amerických nevyváží, cla nicméně mohou zasáhnout tuzemské výrobce autodílů. Ty dodávají své výrobky např. na německý automobilový trh, jež bude Trumpovým výnosem zasažen rozhodně více. Jak uvedli Seznam Zprávy, podle majitele společnosti Brano Group, což je velký tuzemský dodavatel součástek, může jeho podnik přijít až o třetinu své výroby. To je pochopitelně dosti citelný zásah. Uvidíme tedy, co přinese budoucnost.
Zdroje: Novinky, Seznam Zprávy, iDnes, Evropská komise