Tyto Češky rozjely úspěšné podnikání na mateřské: Jak to dokázaly?
Mateřská dovolená je vše jen ne dovolená. Starat se o dítě totiž skutečně není odpočinková záležitost. Přesto spousta Češek chce v tomto období pracovat. Některé dokonce rozjely na mateřské úspěšné podnikání.
Ačkoli platí, že české podnikatelky si své firmy založily většinou po mateřské dovolené, rozjet vlastní byznys lze i v období péče o nejmenší děti. Stačí k tomu jen chuť začít a zajímavý nápad. Důležitá je ovšem rovněž podpora rodiny a nejbližších. I během mateřské lze každopádně získat jistou finanční nezávislost. Některé ženy chtějí na druhou stranu věnovat 100% pozornost svému potomku, což pochopitelně není možné nijak rozporovat.
„Pokud nechcete nic dělat při dítěti a jen se mu věnovat, tak se mu věnujte. Je to v naprostém pořádku. Pokud se naopak chcete ještě věnovat práci, tak zavřete uši a nikoho neposlouchejte. Jděte a dělejte to tak, jak samy uznáte za vhodné. Je to prostě na vás a na tom, jak vy se rozhodnete. A do toho rozhodnutí nikdy nezahrnujte to okolí, protože to rozhodnutí musí vycházet z vaší vnitřní představy,“ uvedla v rozhovoru pro web Průvodce podnikáním Dominika Špačková z projektu Maminkatelky, který podporuje podnikatelky s malými dětmi.

Úspěšné české podnikatelky na mateřské
Mezi Češky, které začaly podnikat na mateřské, patří Karolína Masopustová. Ačkoli vystudovala obor dámská krejčová, dle vlastních slov ji nikdy nenapadlo, že se šitím bude jednou živit. A velmi úspěšně! Na mateřské dovolené se svou starší dcerou tak založila značku RicPic, která i přes různé peripetie existuje dodnes. Jak sama uvedla, na mateřské se nenudila, nicméně měla velkou potřebu tvořit. A tak začala.
Veronika Kniežyková má na sociální síti LinkedIn u svého jména popisek: „mateřská dovolená ve společnosti vlastní firma“. Původně se přitom živila jako redaktorka České televize. Na mateřské si však vzpomněla, že spaní ve školce pro ni byl stres. Proto se i s ohledem na svého syna Matěje zaměřila na tzv. spinkáčky, což jsou dle jejích vlastních slov „takové přenosné pelíšky“. Ty mohou tedy děti neustále doprovázet.
„Vzpomněla jsem si na své školkové období. Nechtěla jsem spát v cizím. Každý den jsem přemlouvala svoji mamku, aby mě vzala domů po o. Necítila jsem se příjemně mimo vlastní postel a poobědový spánek pro mě znamenal přinejmenším stres. Přesně tohle řeší spinkáčky. Úplnou náhodou jsem je našla na zahraničním trhu a rozhodla jsem se jejich myšlenku zhmotnit také u nás,“ vysvětlila Veronika Kniežyková pro Blesk pro ženy.
Mezi úspěšné české podnikatelky, které svůj byznys rozjely na mateřské dovolené, patří i Magdalena Boušková, která se po mateřské nechtěla vracet do kanceláře a představovala si kreativnější práci. Proto se začala věnovat tvorbě webových stránek. Její původní Web pro sousedky dnes už sice nefunguje, na druhou stranu aktuálně stále úspěšně provozuje Strategický web.

Dítě, nebo podnikání?
Jak už jsme naznačili v úvodu, některé ženy na mateřské dovolené mohou řešit dilema, zda se věnovat naplno svému potomku, nebo zároveň zkusit své štěstí v podnikání. Univerzální odpověď dát s největší pravděpodobností nelze. Podnikatelské aktivity by samozřejmě neměly mít negativní vliv na vztah s dítětem a na jeho pohodlí. Přesto lze i podle příběhů výše úspěšné podnikání na mateřské rozjet. Pravdou ovšem je, že některé ženy by možná aktuálně činily jinak.
„Děti vám nikdo nevrátí. V dětství mého syna jsem totiž samozřejmě hodně pracovala,“ uvedla pro iRozhlas majitelka firmy Trustav Jana Nováková, která v 90. letech 20. století rozjela podnik na opravy a výrobu starých špaletových oken a dveří. „Podnikání je hezká věc, ale pořád to, že má člověk rodinu, je pro mě na prvním místě. Alespoň dnes, bohužel ne vždycky to tak bylo.“
Zdroje: iRozhlas, Forbes, Průvodce podnikáním, Novinky, Liberecký deník, Blesk pro ženy