Rozhodnuto, padlo rozhodnutí o technické prohlídce vozidel starších 10 let
Máte víc než desetileté auto? Evropská debata o pravidlech pro kontrolu starších vozidel konečně přinesla závěr. Čekali jste přísnější STK? Nakonec se zas tak moc nic nezmění.
Po nedávném evropském rozhodnutí máte jako řidiči o čem debatovat. Jednání totiž dopadlo jinak, než se očekávalo, a vy teď přemýšlíte, co si z toho vlastně vzít. Místo silných změn přišel jasný vzkaz, že starší auta můžou jezdit dál bez významných nových omezení. Raději byste se měli ale zajímat i do budoucna, jak se myšlenka na častější kontroly může vyvíjet, protože bylo naznačeno, že téma technických prohlídek se jen tak z agendy nevytratí.
Verdikt EU a dopad na řidiče
Rada ministrů dopravy EU se nechala slyšet, že státy řekly ne na návrh povinných zpřísnění technických prohlídek automobilů starších deseti let. Původně se počítalo s tím, že by tato auta musela na kontrolu každý rok. To je pro majitele aut něco nemyslitelného! Nakonec ministři uznali, že takový zásah by nepřinesl takový přínos pro bezpečnost provozu, bez ohledu na to, že Evropská komise toto řešení podporovala. Dál tedy platí dvouletý interval, který je dobře zaběhnutý a všichni ho respektujeme (když tedy nezapomeneme, že už jsme na STK mely být).

Proč plán ztroskotal
Země unie obhajovaly postoj především tím, že návrh nikdo nepodložil jednoznačnými daty. Zástupci států upozornili, že zvýšení intervalů kontrol by způsobilo milionům lidí výrazně vyšší náklady, aniž by existoval viditelný pozitivní dopad na bezpečnost. Mezi diskutujícími bylo řečeno, že pravidelné prohlídky už teď plní svou funkci a je tedy zbytečné krátit je na jeden rok. Počet nehod vzniklých technickou závadou je nízký. Některé státy mají vlastní úpravy přizpůsobené místním podmínkám, šlo tedy i o zachování rozhodovacích pravomocí jednotlivých zemí.
Signál pro motoristy
Řidiči berme rozhodnutí jako výzvu k tomu, abychom se o svá auta starali pečlivěji, i když intervaly zůstávají stejné. Naši starší „miláčkové“ nejsou sice podle odborníků nutně rizikové, ale máme o ně pečovat, věnovat jim více pozornosti a zajišťovat pravidelnou údržbu, která je důležitější než samotná frekvence pravidelných prohlídek. Hodně závad se objeví až při dlouhodobém zanedbávání, ne kvůli samotnému stáří vozu. Verdikt EU nám nemá dát pocit úlevy, ale spíš připomenutí, že péče o automobil nezáleží jen na STK, ale hlavně na nás vlastnících.

STK bez stresu: jak připravit auto na prohlídku
Důležité je zaměřit se na brzdový systém, protože patří k nejčastěji hodnoceným prvkům. Prověřit stav pneumatik, jejich rovnoměrné sjíždění, tlak i celkovou kvalitu. Světla by měla být plně funkční včetně všech žárovek, hlavně jestli máte ostřikování předních světel, nezapomenout vrátit na místo pojistku, která vám při vyndání ušetřila „bambilion“ peněz za náplně do ostřikovačů. Vyplatí se kouknout i na podvozek, těsnosti kapalin, výfukovou soustavu a správné upevnění a čistotu registrační značky. Ujistit se, že v povinné výbavě vozidla nic nechybí. V interiéru i zavazadlovém prostoru by mělo být uklizeno, pro lepší manipulaci. Když tyto kroky spojíte dohromady, pravděpodobnost hladkého průběhu při technické prohlídce výrazně stoupne a řidič se vyhne zbytečným komplikacím.
Povinná výbava, co do ní patří?
- Autolékárnička
- Výstražný trojúhelník
- Reflexní vesta pro řidiče
- Sada pro opravu pneumatiky nebo náhradní kolo*
* Nemusíte mít v případě, že je k vozidlu sjednána nepřetržitá asistenční služba, která zajistí opravu pneumatiky na celém území České republiky. Také není povinné za předpokladu, že je vozidlo opatřeno pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu (tzv. run-flat pneumatiky).
Zdroje: europeannewsroom.com, autojournal.cz, md.gov.cz
