Dacia drtí konkurenci! Nové SUV z Rumunska strčí Škodu do kapsy
Rumunská automobilka představila nový model, který překvapil automobilový průmysl. Posouvá tak značku na novou úroveň a prezentuje svůj nový model pro dobrodruhy.
Automobilový průmysl zažívá změny a stojí za tím značka Dacia, kterou mnozí znají spíše jako cenově dostupnou a praktickou. Nyní ale značka překvapila novým modelem SUV, které se na trhu objevil pod názvem Dacia Bigster. Auto vzbuzuje mezi nadšenci nebývalou pozornost a stalo se tak pomyslnou vlajkovou lodí Dacie.
Když se na nové SUV podíváte, okamžitě si všimnete výrazných linií, které dávají vozu moderní a robustní vzhled. V porovnání s předešlými modely Dacie je Bigster jasným krokem vpřed. Přední maska, agresivní světlomety a celkový vzhled ukazuje, že Dacia se nebojí postavit novou vizi za levné ceny.
Dacia Bigster s motorem TCe 140 a výbavou Essential startuje na ceně 549 900 Kč. To je částka, kterou zatím žádná jiná automobilka za podobně prostorné C-SUV nenabízí. Verze s LPG ve stejné výbavě je jen o tři tisíce dražší. Nejvíce zaplatíte za modely ve výbavě Journey nebo Extreme. Nový hybrid, který kombinuje atmosférickou osmnáctistovku se zážehovým motorem a elektromotorem, kdy vás hybridní verze s výkonem 155 kW vyjde na 717 tisíc korun.

Poprvé je v nabídce 1,2litrový přeplňovaný motor ECO-G 140, který kombinuje benzin a LPG. Tento agregát nezůstal pozadu ani v oblasti elektrifikace a nabízí dojezd až 1400 kilometrů. Třetí motorizací v nabídce je zcela nový 1,8litrový full-hybrid 155, který je k dispozici s většinou výbav, kromě té nejnižší. Nabídku motorizací uzavírá tradiční čtyřkolka s motorem TCe 130 4×4, která však není dostupná u výbavy Journey.
Je libo pojízdnou ložnici? S novým Bigsterem je to možné. S délkou 4 570 mm a rozvorem přes 2,7 metru. Po vzoru modelů Duster a Jogger nabízí možnost vybavení tzv. sleep packem. Tento speciální „spací box“ za 39 790 Kč lze doplnit matrací za 7 959 Kč, a tím vám vznikne spací plocha o rozměrech 190 × 130 cm. Vestavba se umisťuje do zavazadlového prostoru a stále máte k dispozici 220 litrů úložného prostoru. Spolu s upevňovacími oky a návodem za 399 Kč vyjde celý balíček na 48 148 Kč a je dostupný pro všechny verze Bigsteru.
Velkou výhodou je, že box je plně vyjímatelný. S hmotností 50 kg s ním zvládnou manipulovat 2 dospělí. Po většinu roku tak Bigster může sloužit jako běžný vůz, ale jakmile nastane čas na dobrodružství, snadno se promění v kompaktní obytný automobil za rozumnou cenu.

Jak je na tom konkurence? Hledat přímého konkurenta pro Bigster není jednoduché, protože se svými rozměry a velikostí kufru je těžko zařaditelný do jednoho segmentu. Velikostí srovnatelná auta jsou výrazně dražší. SUV v podobné cenové relaci bývají obvykle menší, zatímco vozy s podobnými rozměry jsou většinou výrazně dražší. Důkazem kvality může být i slogan značky „Nejlepší poměr cena/výkon.“
Srovnání se Škodovkou je Dacia Bigster někde mezi modely Škoda Karoq a Kodiaq, přičemž cenově se blíží spíše menšímu Karoqu, ale rozměry už atakuje Kodiaq. Menší Karoq je ale i v nejlevnější akční verzi téměř o 100 tisíc dražší než Bigster. Škodovky stále dominují v žebříčcích nejvíce oblíbených vozů v Česku, ale uvidíme, jak se situace vyvine v příštím roce. Bigster má totiž co nabídnout a může přitáhnout zákazníky i od jiných značek. Dacia by tak mohla posunout své místo v žebříčku nejprodávanějších značek, kde aktuálně figuruje na šesté příčce.