Levný obchodní řetězec začal účtovat 300 Kč za vstup do obchodu. Zákazníci se bouří!
V září minulého roku překvapil obchodní řetězec Aldi své zákazníky, když byli u vstupu do prodejny nuceni zaplatit „vstupné“. Britové byli pobouřeni.
Ve Velké Británii se testuje na zákaznících nový způsob provozu prodejen. Zprvu rozzuření zákazníci vyvolali silné reakce a začali se obávat budoucnosti nakupování. Na nakupování si po několika týdnech navykli a tohoto poplatku si téměř nevšimnou.
Revoluce maloprodejních obchodů ve Spojeném království otřásla zákazníky
Německý obchodní řetěz Aldi začal od podzimu minulého roku testovat nový nakupovací systém zvaný „Shop & Go“ tedy v překladu „nakup a jdi“. Volný překlad významu by byl rychlý, nebo samoobslužný nákup.
Obyvatelé Greenwiche v Londýně byli ze začátku šokováni, když při vstupu do obchodu byli nuceni zaplatit poplatek 10 liber, tedy necelých 300 korun.
Tento přístup k nakupování inovátoři vysvětlují jako součást budoucího nakupovacího systému a postupnou modernizaci obchodů. Výhledově vývojáři chtějí přetvořit nakupovací systém tak, aby byl co nejvíce jednoduchý a pohodlný pro zákazníky.
Inovátoři obchodu Aldi museli investovat nemalou sumu pro získání špičkové technologie
Řetězec Aldi se spoléhá na bezpečnostní kamery a senzory, které jsou svými technickými parametry špičkou na trhu. Tato technologie dovoluje obchodnímu systému sledovat veškeré nákupní položky, které zákazník vloží do košíku.
Po dokončení nákupu odchází nakupující bez nutnosti čekat v řadě k pokladně. Jelikož obchodní systém sledoval proces plnění zákazníkova nákupního košíku, při odchodu z prodejny mu je částka automaticky stržena prostřednictvím mobilní aplikace.
Dobrou zprávou je, že se z hodnoty nákupu odečte vstupní poplatek. Tedy necelé tři stovky se zákazníkovi po opuštění prodejny vrátí, ani když si nic nekoupí.
Nakupovací systém převzal inspiraci od společnosti Amazon, který využívá model „Amazon Go“. I když vypadá nákupní systém skvěle díky množství ušetřeného času a prevencí proti krádežím, odborníci se obávají o jeho dostupnosti na zbytku území a s tím spojenou klesající zaměstnanost dnes potřebných pracovníků prodejen.

Jak na nákupní systém reagovali Britové?
Jak se dalo očekávat, nový systém obchodů Aldi má své podpůrce i pobouřené zákazníky. Jedna skupina vidí v tomto inovativním přístupu budoucnost, kde nemusí čekat na volné, nebo pomalu odbavované pokladny.
Druhá skupina je stále šokovaná ze vstupní částky a obává se technických potíží, kdy jim finanční kredity strhává systém a zákazníci nemají možnost zkontrolovat si u pokladny účtenku tak, jak byli do nedávna zvyklí.
Kritici ohledně tohoto systému také vyvolávají otázky technické dostupnosti. Populace obsahuje několik procent lidí, kteří nevyužívají chytrý telefon, nebo chtějí platit v hotovosti. To v obchodech Aldi již není možné. Tyto skupiny zákazníků, jichž není málo, by nový systém z návštěvnosti obchodu vyřadil.
Odborníci dále zdůrazňují, že budoucnost tohoto systému nakupování je především v rukou spotřebitelů. Zákazníci totiž nehledí nejen na rychlost nákupu, ale také na prostředí obchodu, dostupnost a rozmanitost produktů a kvalitu služeb. Některé zákazníky dále těší lidský kontakt.

Závěrem řetězec Aldi dodává, že se budoucnost inovativního a chytrého nakupování ukáže časem podle dlouhodobé reakce zákazníků. Předpoklady jsou takové, že obchod získá několik oddaných nakupujících, které vstupní poplatek neodradí.
Zároveň se obávají norem, které v případě obchodu Aldi stanovují, že „na nákup mají nárok jen lidé s chytrým telefonem“. Z této normy vyplývá, že aby se lidé mohli najíst, musí vlastnit chytrý telefon, což může být v rozporu s etickým kodexem. Tuto problematiku řeší regulační systém, jelikož jeho přístup není spravedlivý k základní službě nákupu a prodeje potravin.